Grote klus voor scheepswerf Nederlof

Ze zijn wat gewend bij scheepswerf Nederlof in Geertruidenberg. Maar het gevaarte dat nu op de kade ligt, is toch wel erg groot.
Een kustvaarder van 84 meter lang en een meter of tien hoog wordt met vijf meter verlengd. Het hightech-karwei moet eind september klaar zijn. Directeur Tiny Nieuwenhuijsen is trots op het binnenhalen van het project. En terecht. Met tien van de veertig werknemers wordt er continu gewerkt aan de coaster, die eigendom is van Sunergon uit Rhoon. Dit is een heel speciaal project voor ons, vertelt Nieuwenhuijsen. Twee jaar geleden hadden we hier het schip van De Zonnebloem. Dat was het zwaarste schip dat we ooit hebben gehad. Dit is het hoogste en dat is zeker zo speciaal. Dit is echte scheepsbouw. De moeilijkheidsgraad is zo hoog. Als je dit kunt, kun je alles.
Zelflossend
De coaster is in Rusland gebouwd en lag daarna lange tijd in Geertruidenberg. Het was eigenlijk bedoeld als overslagschip. Nu moet het een zelflossend containerschip worden. In het midden hebben we de boot doorgezaagd en daar komt een tussenstuk in van 5.20 meter. Daarop komt een kraan te staan. De arm van die kraan kan overal bij, van voor tot achter. Zo kan het schip helemaal gelost worden. Daarmee is het helemaal zelflossend. Het schip is ruim tien meter hoog en rust op stellingen van anderhalve meter. Erbovenop moet nog een stuurhut komen van veertien meter hoog. Dat kan hier niet. Zo hoog is onze hijskraan niet. Dan doen ze bij Instalho in Werkendam. We werken samen aan dit project.
Nu ligt er zo*n duizend ton staal op de werf van Nederlof. In de loods wordt gewerkt aan het nieuwe tussenstuk waar de kraan op komt. Je moet je voorstellen dat de zijkanten waar de kraan op komt te staan rechthoekig zijn. Dat moet straks overlopen in een ronde ring van de hijskraan. We zijn nu bezig met een mal daarvoor. Mijn zoon Ron doet dat. En onder in de bodem moet zeshonderd meter leiding worden verwerkt. Dat is voor allerlei zaken zoals stookolie en verwarming maar ook voor water. Als de kraan naar de ene kant zwenkt, moet een pomp met hoge snelheid water pompen naar de andere kant om het schip stabiel te houden.
Allemaal zaken waar een leek geen weet van heeft. Maar de familie Van Nieuwenhuijsen weet er alles van. Ze zijn eigenaar van de scheepswerf sinds Tem Nederlof zich enkele jaren geleden heeft teruggetrokken. We zitten al jaren in het vak. Mijn vader Bertus heeft hier vijftig jaar gewerkt van 1945 tot en met 1995. Hij heeft er samen met Tem Nederlof een succesvolle, moderne onderneming van gemaakt. Ik werk er al 35 jaar. Mijn zoons Martijn en Ron werken hier nu ook. Martijn doet de financiële kant en Ron de technische. Het is ook een vak dat van generatie op generatie overgaat. Het is ook zo specialistisch dat je er jaren in moet groeien. Je geeft het vak door aan de volgende generatie. Dat zie ik ook bij werknemers gebeuren.
Twee jaar geleden kozen scheepsbouwkundige experts Nederlof tot de op een na beste werf in Nederland, Duitsland en België. En de nummer een ging drie maanden later failliet, lacht Nieuwenhuijsen veelbetekenend. Maar dat wil niet zeggen dat wij automatisch nummer een zijn geworden. Dat zeg je niet van jezelf. Feit is wel dat we ons blijven ontwikkelen en vernieuwen.
Installaties
Nederlof voldoet aan de milieu-eisen en er zijn installaties gebouwd om het werk prettiger te laten verlopen én efficiënter. Dit schip weegt duizend ton. In een half uur hebben we het op de helling getakeld en binnen drie minuten is het op zijn plaats gereden. Daar behaal je een enorme tijdwinst. Vroeger ging dat nog met betonnen blokken en stukken hout. Nu gebeurt dat hydraulisch en elektrisch met zelfontworpen wagens. In totaal is er in deze scheepswerf voor miljoenen geïnvesteerd. Maar door die tijdwinst werk je efficiënter. En doordat het werk aangenamer is, houden we jonge werknemers. Voor hun is het prettiger om hier te werken. Dat is voor onze toekomst erg gunstig.
Tijd om achterover te leunen, is er niet. We zijn ook bezig met een automatische wasstraat voor schepen. Een schip van 135 meter lang en ruim 11 meter breed kun je in korte tijd automatisch schoonspuiten. Dat is een enorme tijdwinst voor een schipper. Zo kunnen wij als bedrijf met snelheid en faciliteiten ons bedrijf bijzonder houden ten opzichte van concurrenten, aldus Nieuwenhuijsen.
Veel concurrenten zag Nieuwenhuijsen verdwijnen. Daarom hebben wij ons ook niet gericht op nieuwbouw want dat verdween veelal naar het buitenland. Grote scheepswerven gingen failliet. Zeeschepen werden hier niet meer gebouwd. En nu zie je juist dat er door de opkomst van bijvoorbeeld China veel meer zeevaart is. Daarom wordt deze kustvaarder hier ook aangepast. Er komt steeds meer werk.