Hoe denkt de toerist over West-Brabant

In 2008 publiceerden we op deze site het artikel ‘De economische betekenis van toerisme’. We beschreven hierbij dat het toerisme zeker aandacht verdient maar dit binnen proporties zou moeten krijgen. De waarde van toerisme binnen de lokale economie is namelijk gering en een cijfer van minder dan maximaal 3% wordt hierbij regionaal benoemd (Rapport Detailhandel Amerstreek januari 2015).

De aandacht voor het ‘lokale’ toerisme keert echter periodiek terug en dat is begrijpelijk. Want het is een mooie materie en er liggen zeker kansen binnen de gemeente. Maar die kansen zijn economisch gering en blijken we moeizaam uit te kunnen nutten wanneer we de periode vanaf 2008 tot nu bezien.

Kennen wij de niet-West-Brabander (de potentiële toerist) eigenlijk? Spelen we in op de toeristische beleving of volgen we een eigen spoor? BNdeStem geeft hier wat meer inzicht in middels de serie ‘Sprekend West Brabant’. Een serie waarin men op zoek is naar de identiteit van deze regio en van haar inwoners.

In aflevering 4 van deze serie was de uitkomst op de volgende vraag te vinden: Als u aan West-Brabant denkt, dan denkt u aan………..

West-Brabanders denken aan:

  1. Gezelligheid
  2. Gemoedelijkheid
  3. Bourgondisch
  4. Bossen
  5. Gastvrijheid

Niet West-Brabanders denken aan:

  1. Breda
  2. Bergen op Zoom
  3. Bossen
  4. Gezelligheid
  5. Gemoedelijkheid

Bij West-Brabant denkt men dus aan Breda, Bergen op Zoom en bossen…….niet aan water en historie……. Iets om terdege rekening mee te houden wanneer we aan de slag gaan met de lokale toeristische kansen.