Betrokken werknemers belangrijk

Weinig Nederlanders voelen zich betrokken bij hun werkgever. Terwijl dat juist een belangrijke succesfactor voor een bedrijf kan zijn.

Werkgevers verwachten niet alleen dat medewerkers hun stinkende best doen, ze moeten ook nog betrokken en loyaal zijn. Dat lijkt een utopie. Onderzoek van het Amerikaanse consultingbureau Gallup leverde op dat 80% van de Nederlandse werknemers zich niet betrokken voelt bij het bedrijf waar ze werken, 11% niet actief betrokken is en slechts 9% betrokken. Toch is het maar net hoe je de vraag stelt. Want hoe hard sommigen ook schelden op de baas, zij zijn met hun bedrijf toch wel even beter dan dat ‘zooitje ongeregeld van de concurrentie’.

Je hoeft op je werk maar om je heen te kijken om te zien dat de mate van betrokkenheid ook voor een deel afhangt van de functie. Goedbetaalde medewerkers die mogen meepraten over het beleid van de firma, voelen zich veel sneller betrokken dan de magazijnbediende die net aan zijn 1e vaste baan is begonnen. Het is echter geen wet van Meden en Perzen en zegt niets over de effectiviteit van de betrokken werknemers. Een onderzoek van consultancybureau Leadership IQ toonde juist aan dat werknemers die het best presteren helemaal niet zo betrokken zijn. ‘Als ze aan het einde van de maand mijn geld maar overmaken, zal het mij verder worst zijn’, zei ooit een eindredacteur die verder als zeer professioneel te boek stond.

Toch voelen heel veel mensen zich op een of andere manier emotioneel verbonden met de onderneming waarbij ze werken en spreken met een zekere trots over ‘hun’ bedrijf. Zo heb je echte DAF’ers van het eerste uur en is er een immense Philipsfamilie die nooit bij de concurrentie koopt. Als 2 mensen uit zo’n bedrijfsfamilie elkaar tegenkomen, gaan ze vaak direct op zoek naar gemeenschappelijke kennissen.

Volgens Frans de Waal, bioloog/primatoloog, heeft dat te maken met een diepgewortelde neiging van de mens zich bij een groep aan te sluiten. Iets wat is overgebleven uit onze ‘apentijd’. De Waal onderzoekt het groepsgedrag van chimpansees en verklaart aan de hand van zijn bevindingen bijvoorbeeld ook de gedragingen van voetbalsupporters. Net als de behoefte aan aansluiting bij de groep, wil de chimpansee in ons ook graag de wereld opsplitsen in ‘wij’ en ‘zij’. Bij bedrijven die concurreren, is dat bij de werknemers te merken. Geen groter succes in de bedrijfskantine dan een verhaal over hoe een medewerker van de concurrent in zijn hemd is gezet.

Opvallend is dat er wel vaak op de leiding wordt gescholden, maar dat de loyaliteit voor de onderneming groot is. De woede over sluiting van bedrijfsonderdelen ontstaat niet alleen, omdat werknemers persoonlijk worden getroffen, zij voelen ook dat er iets wordt afgebroken waar zij met hun collega’s hard aan hebben gewerkt om het op te bouwen. Het bedrijf is een deel van hun leven geworden; aan het bedrijf ontlenen zij ook een deel van hun eigen identiteit. Als de onderneming hen op een of andere manier in de kou laat staan, komt het daarom extra hard aan. De liefde kan snel omslaan in haat, wat de onderneming veel schade toe kan brengen.

Lees het volledige artikel op BNdeStem.nl.