V&D/Blokker: de nieuwe werkelijkheid

De detailhandel verandert. Iets wat we eigenlijk wel weten maar te vaak nog genegeerd lijkt te worden. Maar de huidige dynamiek rondom V&D en Blokker maakt nog eens duidelijk dat de veranderingen hard gaan. Anticiperen heeft de voorkeur, afwachten niet.

In 2013 werd 9% meer uitgegeven op internet en dit volume is in 5 jaar bijna verdubbeld. Maar ondanks dat dit veel lijkt is dit nog maar het begin wanneer we volgende cijfers bekijken:

  • In het eerste half jaar van 2014 werd nog maar 1 procent van de totale omzet binnen de food-sector op internet behaald. De verwachtingen zijn dat dit aandeel de komende jaren tot boven de 10% groeit. Enkele supermarkten focussen zich momenteel dan ook oa op het vers-assortiment omdat ze zich daarmee beter ten opzichte van internet kunnen onderscheiden.
  • Cosmetica (lippenstift, shampoo, scheerzeep, enz) kopen we nog gewoon in de fysieke winkel. Bedrijven in deze sector behaalden in het tweede kwartaal van 2014 nog maar 5 procent van hun omzet via internet.
  • Amper 10 procent van de Nederlandse omzet uit de woon- en tuinsector komt via online.
  • De online verkopen in de markt sport en recreatie lagen in het tweede kwartaal van 2014 slechts op 12 procent van het totaal.
  • Maar ook de online verkopen van kleding zijn de eerste helft van 2014 slechts 14 procent van het totaal.

Enkele cijfers die aantonen welke groei de online-verkopen nog gaan doormaken. Inspelen op wat er komt en gebruiken maken van wat er mogelijk is klinkt dan ook als de beste uitdaging.