Vijf tips voor het vinden van goed personeel

Mkb’ers vinden het moeilijk om geschikt personeel te vinden, dat blijkt uit een onderzoek van vacaturesite Indeed. Ook het schrijven van geschikte vacatureteksten is voor veel bedrijven een probleem. Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed helpt bedrijven op weg met 5 tips:

goed-personeel

1. Experimenteer
Experimenteer met verschillende vacaturetitels en omschrijvingen, schaaf en schrap net zo lang tot u tevreden bent met de reacties die uw vacatures opleveren. Uit Indeed-data blijkt dat een vacaturetekst met 250 tot zevenhonderd woorden 2,5 keer meer sollicitaties oplevert. Een ideale vacaturetitel bevat tachtig of minder karakters.

2. Wees mobielvriendelijk
Optimaliseer uw onlinesollicitatieproces voor zowel desktopcomputers als mobiele devices om te voorkomen dat potentiële sollicitanten afhaken vanwege een gebruiksonvriendelijke mobiele ervaring. Zorg bijvoorbeeld voor een responsive recruitment site die zich aanpast aan de schermgrootte van het device dat iemand gebruikt. Beperk daarnaast het aantal stappen van uw onlinesollicitatieproces tot een minimum en houd er rekening mee dat niet iedereen een kopie van zijn of haar cv op de telefoon heeft opgeslagen. Bied ze daarom de optie om te solliciteren met het cv dat staat opgeslagen in het account van de vacaturesite waarop u adverteert.

3. Werk aan uw werkgeversimago
Werk aan uw imago, onder andere door een ‘werken bij’-website en bedrijfspagina op de vacaturesite te zetten, waarop u adverteert. Hier kunt u behalve het delen van uw vacatures ook laten zien hoe het is om voor uw bedrijf te werken, en duidelijk maken wat een kandidaat van u als werkgever mag verwachten.

4. Investeer in bereik
Gebruik in de vacaturetekst woorden die uw doelgroep ook gebruikt om uw onlinevindbaarheid te verhogen. Heeft u bijvoorbeeld een salesvacature openstaan? Gebruik in uw vacatureteksten dan relevante woorden als ‘sales representative’ en ‘verkoop’. Ook als de functie intern bekendstaat als account manager, aangezien dat een zeer algemene titel is, waar mensen die specifiek op zoek zijn naar een verkoopfunctie, misschien niet snel op zoeken.

5. Zet data in voor betere prestaties
Succesvolle recruitment begint met kennis. Als u weet waar de voor u relevante kandidaten naar op zoek zijn, kunt u daar rekening mee houden in uw wervingsaanpak. Door de eerdergenoemde relevante termen te gebruiken bijvoorbeeld, maar ook door kandidaten inhoudelijk datgene te bieden, waar ze naar op zoek zijn. Zoals de mogelijkheid om thuis te werken. Zorg bovendien dat u resultaten meet, bijvoorbeeld hoe kandidaten bij uw vacature terechtkomen en welke vacaturetitel meer en betere kandidaten oplevert.

Bron: Telegraaf.nl