Bootje Gezond klaar voor het Fort

Al vier jaar liggen de plannen er, maar vanaf 1 april gaat hij echt Fort Lunet bewaken. Bart Heijne (36) trekt dan met zijn bedrijf Bootje Gezond in het monumentale gebouw. Van binnen krijgt het Fort in Raamsdonksveer een metamorfose, zodat een ruimte ontstaat voor lunches, maar ook voor feestjes en recepties. ,,Bootjes komen voor de deur te liggen. Mensen kunnen een middagje varen in de Biesbosch en naderhand iets eten.”

Negen jaar terug begint Heijne met Bootje Gezond. Het bedrijf voor familie- en bedrijfsuitjes blijft alsmaar groeien: eerst zijn er de bootuitstapjes in de Biesbosch, later komen er scooters, kano’s, tuk-tuks en de gele Amerikaanse schoolbus bij. Uitbreiding lonkt. Het Fort aan de Donge is een perfecte locatie, ook omdat de gemeente het gebouw voor ruim 1 miljoen euro heeft gerestaureerd.

Sinds afgelopen week is het bedrijf Fraai bezig met de nieuwe aankleding van het pand, dat uit de negentiende eeuw dateert. ,,We gaan eerst twee weken proefdraaien, de publieke opening vindt 15 april plaats. Maar dat gebeurt zonder confetti”, benadrukt Heijne. Tussen de gemeente Geertruidenberg, eigenaar van het Fort, en bezwaarmakers loopt namelijk nog een zaak bij de Raad van State over het bestemmingsplan. In mei wordt de uitspraak verwacht. Punt van aandacht is het aantal parkeerplaatsen in de buurt. Desondanks nemen Heijne en gemeente het risico om aan de slag te gaan. Zo is de gemeente al bezig met aanlegsteigers. Heijne: ,,Toch kan ik kan pas van het Fort genieten als de uitspraak is geweest.”

In de binnenruimte is plaats voor vijftig mensen, buiten komt er een groot terras. Een pendelboot wordt opgetuigd als directe verbinding naar de Eendenkooi in de Biesbosch. De dienst vertrekt vanuit de Passantenhaven in Geertruidenberg, vlak bij het Fort. Daarnaast komen er twee escape rooms in de kazematten. ,,Beide ruimtes hebben een historisch thema. Een bomkelder verwijst naar de tijd van Napoleon. De andere ruimte gaat over de geschiedenis van onderduikers tijdens de Tweede Wereldoorlog.” Qua horeca mikt Heijne op een concept met kleine porties (bites). ,,Je krijgt niet een grote omelet op je boord. Nee, mensen kunnen meerdere gerechten proeven. Ook hebben we veel soorten bier.”

De piek van Bootje Gezond ligt in het voorjaar en in de zomer, toch noemt Heijne de winter als belangrijkste periode. ,,Je moet onderhoud plegen, denkt na over marketing en bent bezig met nieuwe concepten.” Hoeveel mensen jaarlijks in de tuk-tuks of bootjes stappen? ,,Heel veel”, zegt Heijne nuchter. Inmiddels zijn zo’n 25 oproepkrachten en acht vaste medewerkers in dienst bij Heijne. ,,Vooraf had ik nooit gedacht dat het zo groot zou worden. Hoe het is gekomen? Gewoon door honderd miljoen risico’s te nemen. En: aanvoelen wat mensen willen.”

Bron: Facebookpagina LokaalPlusGeertruidenberg (BN de Stem Sjoerd Marcelissen)

Een gedachte over “Bootje Gezond klaar voor het Fort

  1. fantastische ondernemer met hele leuke ideeen en fijn dat er een bestemming voor het fort is. Op zich al heel gezellig als al die scootertjes en tuktuks rondtuffen door en om Geertruidenberg!!! Veel succes gewenst

Reacties zijn gesloten.