Transporteur kan fluiten naar schadevergoeding

Henk Adriaanse uit Raamsdonksveer kan fluiten naar een compensatie voor de wekenlange sluiting van de Merwedebrug. De oversteek bij Gorinchem werd afgelopen najaar gesloten voor vrachtverkeer, omdat er haarscheurtjes in de brug zaten.

Omrijden was het devies, voor veel transporteurs. En dat betekent meer tijd en meer kilometers.

‘Charme-offensief’
De adviescommissie nadeelcompensatie Merwedebrug kent Adriaanse geen schadevergoeding toe. Het bedrijf had een claim ingediend van 68.000 euro. Dit bedrag valt onder het ondernemersrisico, vindt de adviescommissie. Mede omdat er een drempel is: de schade moet minstens 5 procent van de jaaromzet zijn. Dat is bij Adriaanse niet het geval. “De transportsector heeft een rendement van 1 tot 1,25 procent. Dit betekent dat mijn jaarwinst op de Merwedebrug ligt”, zegt een teleurgestelde Henk Adriaanse. “Eigenlijk was het schadebedrag vele malen groter. Maar wij hebben heel netjes hetgeen opgegeven wat we voor 100 procent konden aantonen. Richting de media is door het ministerie steeds gezegd coulant te zijn bij schadevergoedingen. Dat is slechts een charme-offensief gebleken.”

49 ondernemers dienden een claim in bij Rijkswaterstaat. Volgens een woordvoerder van Swijnenburg Transport in Werkendam is bij hen nog niets bekend over of ze compensatie krijgen. Ook wegrestaurant Napoleon (Hank) is nog in afwachting van duidelijkheid, zegt bedrijfsleidster Jopie Leijs. Alle claims worden een voor een bekeken door de onafhankelijke adviescommissie.

Nalatig
Adriaanse stelde eerder voor om een onafhankelijk onderzoek te houden om te kijken in hoeverre Rijkswaterstaat nalatig is gebleken bij het onderhoud aan de Merwedebrug. De adviescommissie zegt daarover niet te gaan. Adriaanse heeft besloten om geen verdere stappen te ondernemen. “Maar stel dat er dadelijk iets aan de hand is met de brug bij Keizersveer of Moerdijkbrug? Wat dan? Het kan zomaar weer gebeuren.”

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat zei eerder over deze kwestie: “Iedereen moet er bijvoorbeeld rekening mee houden dat een weg eens in de zoveel jaren geheel of gedeeltelijk moet worden afgesloten voor onderhoud.” Volgens Rijkswaterstaat is de drempel al verlaagd. “Normaal is de norm 15 procent van de jaaromzet.”

Bron: BN De Stem – 28-03-2017