Niets bestelt, niets ontvangen toch een nieuwe afspraak maken met een pakketdienst?

Door één van onze leden werden we getipt over een vreemde e-mail. Zij ontving via de mail het verzoek een afspraak te maken voor een nieuw bezoek door een pakketbesteller. We hebben niets besteld?!

In de e-mail staat dat:”door onbekende reden het de chauffeur niet is gelukt de bestelling te leveren”. Wij waren aanwezig en hebben niemand gezien. In het bericht staat dat via een te downloaden automatisch gegenereerd afsprakenformulier een afspraak voor een nieuw bezoek kan worden gemaakt. Het formulier moet naar een mailadres gestuurd worden.  Bij bezoek aan de website blijkt die “under construction”.  In de poging hen te bellen blijkt het telefoonnummer niet compleet, 1 cijfer te weinig. Dan maar een bericht sturen met de mededeling dat de website niet werkt en het telefoonnummer niet klopt.
De mail nog eens en nu verder lezend, staat er:”het is niet mogelijk telefonisch of op een andere manier een nieuwe afspraak te maken”. Dat is gek. Een aanwezige bezoeker wijst op een uitzending onlangs op tv, waarin gewaarschuwd wordt voor dit soort mails. Schrik!

Toch maar even de politie gebeld en gevraagd of we risico lopen en zo ja welk?
Een vriendelijke dame vertelt dat Fermiweg 344 in Utrecht inderdaad niet bestaat. Zij vertelt dat kwaadwillenden achter zoveel mogelijk gegevens willen komen en soms testen hoe vrijgevig je bent met het verstrekken van informatie. Als ze voldoende gegevens hebben is een aantal scenario’s mogelijk.

  • Ze versturen valse facturen met jullie gegevens en een bankrekeningnummer van hen.
  • ze bestellen op naam van het slachtoffer en laten bestellingen elders bezorgen,
  • ze bestellen en komen het ophalen als foutief geleverd, factuur blijft voor het slachtoffer,
  • ze bestellen en vangen “toevallig” de bezorger op, vaak is in dat geval het e-mailadres aangepast zodat ze weten wanneer een bestelling geleverd wordt.
  • U wordt gevraagd een document te downloaden. Tijdens het downloaden kan allerlei spyware op uw computer worden geïnstalleerd en dan ontstaat een heel scala aan mogelijkheden voor de kwaadwillende en kunnen de problemen behoorlijk uiteen lopen.
    Download dus nooit van een vreemde website!!
    De leverende partij moet het initiatief nemen. Als een transporteur langs komt, meldt de leverancier dit vooraf. Als de transporteur tevergeefs komt omdat niemand aanwezig is, laat hij altijd een bericht achter voor een nieuw bezoek, telefonisch contact of levering bij de buren.
  • Een ander frequent voorkomend probleem is de levering van goederen met factuur die nooit besteld zijn, maar automatisch in de administratieve stroom meegaan en soms zelfs betaald worden. Geen retour adres, wel aanmaningen en soms zelfs de druk van incassobureaus.

Er zijn allerlei varianten denkbaar en ook gevonden. Veel zaken kunnen worden herleid, echter een persoon aanhouden omkleed met bewijzen is veel lastiger. Daarom is voorkomen beter dan blussen. Met een aantal simpele voorzorgsmaatregelen kunnen problemen worden voorkomen.

  • Zorg dat één centraal punt in de organisatie bestellingen ontvangt. Deze kan controleren of levering correct is. Elke levering wordt vooraf gegaan door een bestelling. Een kopie van de bestelling is meestal al voldoende. Is er geen centraal punt: ontvang dan zelf je bestellingen en controleer deze bij ontvangst!
  • Ontvang geen bestellingen voor anderen. Hoe goed bedoeld ook, je loopt altijd risico. Doe je het toch op persoonlijk verzoek van de besteller, vraag dan minimaal wanneer, wat geleverd gaat worden en door wie.
  • Laat geen privé bestellingen op de zaak leveren. Het is gemakkelijk bestellingen te leveren waar altijd iemand aanwezig is. Ook hier geldt dat er geen controle is. Doe je het toch want je vertrouwd je collega’s, het risico ligt bij jou.

Ze adviseert de ontvangen e-mail en de reactie te bewaren, mocht er een vervolg komen. Als dat zo is, informeer de politie zoals nu. De politie maakt van dit voorval een aantekening voor wanneer deze “pakket bezorger” vaker in beeld komt.  Dat bij deze.

De agente wijst als laatste op de eigen kritische blik. Er waren signalen genoeg om te snappen dat dit niet klopt, blijf alert bij je mail afwerking en doe hier je voordeel mee. Licht je organisatie in en vertel het voort. Dat bij deze.

De bewuste e-mail vind je als bijlage in dit bericht.