Drijvende zonnepanelen op Amercentrale?

Dat is wat vier leerlingen van het Dongemond College uit Raamsdonksveer voor ogen hebben. Sinds november 2016 hebben ze vele uren 

gestopt in de ontwikkeling van een dergelijke constructie,inclusief solide business-case. Maandag 12 juni presenteerden zij hun plannen aan het management van de Amercentrale.Wij zijn onder de indruk,” vertelt Chris Scheerder, clustermanager RWE Amercentrale.

Dave de Bruijn, Guilliam Lutz, Xander Spierings en Rik Korebrits zijn Atheneum 4 leerlingen van het Dongemond College, Technasium.

Toen het groepje vorig jaar aanklopte voor een opdracht, was deze vrij snel op papier gezet. “Op de Amercentrale van RWE in Geertruidenberg overwegen we stroom te gaan opwekken met zonnepanelen”, legt Scheerder uit. “Maar de vrij-liggende grasvelden willen we vrijhouden voor toekomstige bedrijfsactiviteiten.” Op het terrein ligt echter ook de zogeheten koelwaterdriehoek, zeg maar een hele grote vijver. “Ontwerp voor ons daar maar een drijvende zonnepanelen-centrale. Een drijfsysteem, een optimale verdeling van de panelen over de waterplas, én ga na wat nodig is om het park aan te leggen en de elektriciteit af te voeren.”

Ruziënd naar een goed resultaat
Het bleek een uitdaging. De leerlingen moesten zich uiteraard goed verdiepen in het onderwerp zonne-energie. Maar ook het projectmatig werken in een groep leverde de nodige leerstof op, zoals Rik vertelt: “We hebben tijdens het project best vaak met elkaar overhoop gelegen.” Tijdens deze ruzies kwamen kritiekpunten naar boven die in normale omstandigheden niet aan het licht zouden zijn gekomen. “Zo werden we een sterker team.”
Martin Prins van RWE begeleidde de groep: “Ze presenteerden een slim systeem met panelen die altijd in de meest optimale hoek zonlicht opvangen én met de zon mee kunnen draaien. Het park zelf bestond uit 186 drijvende schijven met elk 62 zonnepanelen.” De technisch opdracht werd dus met goed resultaat afgesloten. Met de financiële kant van het verhaal ging het echter mis. Dat trok de groep zich erg aan. “Daarom werd op hun verzoek de opdracht verlengd. In een tweede deel moesten ze een solide business case opstellen.”

Financiële verbetering
Hiervoor werd de hulp ingeroepen van Mark Bouwmeester, technoloog bij RWE. Hij zette hen op het juiste spoor. Dat resulteerde in een realistische business-case, namelijk een verliesgevende. “Iedere ontwikkelaar van zonneparken kampt met financiële tekorten”, aldus Bouwmeester. “Die moeten met subsidies worden aangevuld tot een levensvatbaar plan. Dat hebben zij nu ook voor elkaar gekregen.”
De presentatie voor het managementteam van de Amercentrale was spannend. Het team had volop vragen, maar was onder de indruk van het geleverde werk. Chris Scheerder sprak zijn waardering uit voor de grondigheid van het ontwerp en zag al een proefopstelling op de vijver drijven. “Dat zou een mooie Meesterproef zijn voor een volgende groep”, aldus Suzanne Donkers, docente van het Technasium. Het Technasium is een landelijk ontwikkelde formule voor bèta-onderwijs op HAVO en VWO-niveau. Centraal staat het vak Onderzoek & Ontwerpen, waarbij leerlingen in teamverband projectmatig werken aan een opdracht. Het liefst met een actueel thema en in opdracht van een bedrijf. RWE Amercentrale begeleidt sinds enige jaren Technasium leerlingen.

 

Een gedachte over “Drijvende zonnepanelen op Amercentrale?

  1. Wat gaaf om mijn team en mijzelf op zo’n grote website te zien. Nogmaal bedankt Martin Prins en Mark Bouwmeester voor het prachtige project. En ook bedankt auteurs van vogweb voor dit artikel super gaaf!

Reacties zijn gesloten.