Genomineerd voor de MVO-prijs zijn:

De drie MVO-prijs genomineerden voor de gemeente Geertruidenberg zijn: Stomerij Cristal Cleaning, Verschuren Broccoli en Millvision.

In de strijd om de MVO-prijs Geertruidenberg 2017 heeft de gemeente drie bedrijven genomineerd. Deze tweejaarlijkse wedstrijd is bedoeld voor bedrijven binnen de gemeente, die laten zien dat duurzame winst voor milieu en maatschappij, en gunstige bedrijfseconomische resultaten hand in hand kunnen gaan. Gedurende de maand november wordt het publiek in staat gesteld om hun stem uit te brengen op het bedrijf van hun voorkeur. Medio november brengt de jury een bedrijfsbezoek aan de kandidaten. Aan de hand van de publieksstemming en de bevindingen van de jury wordt een winnaar aangewezen. Het oordeel van de jury weegt in deze uitslag het zwaarst.
De volgende bedrijven zijn in de race:

Cristal Cleaning. © Sjoerd Marcelissen

Stomerij Cristal Cleaning
Maurice en Els Pelzer draaien al even in de stomerijbranche mee. Maurice is in 1992 in de stomerij van zijn ouders aan de Julianalaan in Raamsdonksveer gaan werken. Hij heeft de zaak overgenomen en ook zijn vrouw Els werkt mee. Het echtpaar past MVO bewust toe. Ook in de brancheorganisatie Netex vielen de inspanningen van Cristal Cleaning Raamsdonksveer op. Maurice vertelt: “In 2016 wonnen wij als een van de eersten in onze branche de duurzaamheidsprijs. Wij zijn een van de weinigen die zich met MVO bezighouden. We denken serieus na hoe we ons MVO-steentje aan de toekomst kunnen bijdragen. Het is vijf voor twaalf. Wij moeten het starten. Ik hoop dat onze kinderen het oppikken en doorzetten. Dat is ook een van de redenen waarom we ons hebben ingeschreven voor de MVO-prijs Geertruidenberg 2017. In eerste instantie dacht ik dat alleen grote bedrijven in aanmerking zouden komen. Maar wij drukken als kleinere onderneming ook onze stempel.”
Cristal Cleaning investeert in het milieu, maar zeker ook in mensen. In 2015 schafte het bedrijf zich een milieuvriendelijke reinigingsmachine aan, die veel minder belastend is voor het milieu. Water wordt hergebruikt en door efficiënt wasmiddelgebruik wordt het oplosmiddelenverbruik teruggebracht. “Meten is weten”, zo zegt Maurice. Hij zag er zijn gas-, water- en elektra verbruik door teruglopen.
Het echtpaar vindt het ook belangrijk te investeren in mens en maatschappij. “Wij vragen ons af hoe we het leuker voor de mensen kunnen maken. We kochten een nieuwe broekenpers, waardoor ons personeel minder zwaar belast wordt, maar waardoor we ook een betere kwaliteit kunnen leveren. Verder vinden we dat sporten voor iedereen toegankelijk moet zijn. Wij moeten dat als bedrijf ondersteunen. Voor diverse sportverenigingen wassen we bijvoorbeeld de tenues voor maar 1 euro per set. We doen dat graag, we hoeven er niet aan te verdienen.”

Broccoli Verschuren. © Sjoerd Marcelissen

Broccoli Verschuren (Raamsdonk)
Bijna iedereen kent Verschuren Broccoli uit Raamsdonk. Een groot spandoek langs de A59 maakt duidelijk waar het bedrijf gevestigd is. Wat niet iedereen weet, is dat Verschuren Broccoli meedingt naar de MVO-prijs Geertruidenberg 2017. Peter Verschuren legt uit waarom.
“Ons bedrijf is van nature biobased en duurzaam ingericht. We beperken het gebruik van chemische middelen zoveel mogelijk en ons uitgangspunt is zo gezond mogelijke gewassen te telen. Afval scheiden we. Het GFT-afval rijden we terug het land op als groenbemesting. Zo zijn we erin geslaagd om het organisch stofgehalte in de grond met 2% te verhogen. Hierdoor houdt de aarde meer meststoffen vast en wordt de grond beter. We slaan aldus CO2 op in de bodem. Maar we investeren ook in apparatuur. Toen de nieuwe schuur gebouwd werd in 2013 hebben we daar meteen 290 zonnepanelen op laten leggen.
Wij vinden dat onze branche ook wel eens positief in het nieuws mag komen. Je hoort vaak alleen de ellende, zoals de Fipronil affaire. Ik wil graag duidelijk maken dat het niet alleen kommer en kwel is, maar dat er meestal mooie dingen gebeuren.”
Verschuren Broccoli vindt het belangrijk als bedrijf maatschappelijk draagvlak te hebben. “We organiseren binnen het bedrijf excursies en we zijn lid van Klasseboeren. We ontvangen regelmatig schoolklassen die we wegwijs maken in de broccoliteelt. Broccoli is niet echt een product waarmee je tot de mensen komt. Daarom zijn we behoorlijk actief op Facebook. We proberen mensen broccoli te laten beleven, onder meer door het plaatsen van recepten. Wij willen midden in de samenleving staan en iets toevoegen aan het lokale maatschappelijke leven. Zo weten carnavalsverenigingen ons te vinden voor het bouwen van hun wagens. Maar het is ook een van de redenen waarom wij in 2015 gestart zijn met het telen van asperges. Op die manier vangen we de rustige periode in de broccoliteelt op. Tegelijkertijd brengt het ons, via de aspergeschuur, in contact met de mensen uit de omgeving. Natuurlijk zorgen we ook zo goed mogelijk voor ons personeel. Omdat het seizoenswerk is, is het lastig om personeel uit Nederland te krijgen. Voor medewerkers uit het buitenland hebben we een huis gekocht, zodat zij fatsoenlijk kunnen wonen. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken hier ook en stagiaires zijn welkom. We betrachten goed werkgeverschap. Daardoor wordt niet alleen de sfeer, maar ook het resultaat beter,” aldus Peter.

Millvision © Sjoerd Marcelissen

Millvision
Millvision is een advies- en onderzoeksbureau voor Biobased ontwikkelingen. Het draait hierbij hoofdzakelijk om natuurvezels. De ambities van eigenaren Leon Joore en Ronald van de Plas zijn niet mis. Ze willen uitgroeien tot een internationale speler betreffende de ontwikkeling van high-end natuurvezelgebaseerde applicaties. En daarmee zijn ze op de goede weg. Het bedrijf is opgericht in 2000 en al vanaf 2009 bezig met de innovatie en ontwikkeling van biobased producten. Bij biobased producten kun je denken aan verpakkingsmateriaal van tomatenstengels, in de koude grond afbreekbare bloempotjes of aan biobased banken van gras. Dit doet zij zelf of in samenwerking met partnerbedrijven.
In 2014 opende Millvision het Natuurvezel Applicatie Centrum. Dit centrum is een laagdrempelig (kennis)platform voor onder andere overheden (inspiratie sessies), onderwijs (kennisoverdracht MBO/HBO/specifiek) en andere ondernemingen die duurzaam verantwoord willen ondernemen.
Inmiddels wordt Millvision zowel nationaal als internationaal op de voet gevolgd. Het bedrijf is in samenwerking met de Gemeente Almere genomineerd voor de EUROCITIES Award 2017 in de categorie ‘Innovation’. Het gaat hierbij om het project “From aquatic plant to paper and bench”. Medio november worden de prijswinnaars bekend gemaakt in Ljubljana.
Leon en Ronald: “Het kan echt anders en het moet ook anders. We hebben zoveel grondstoffen die nu als afval gezien worden. Terwijl daar prachtige producten van gemaakt kunnen worden. Wij hebben een verantwoording naar de toekomst. Daarom zouden wij graag zien dat MVO voor iedereen een automatisme wordt. Niet alleen op het gebied van milieu maar ook op het vlak van samenleving. Geld verdienen is leuk, maar wij doen net een stap meer. Wij vinden het bijvoorbeeld leuk om kinderen te ontvangen en die wijzer te maken. Kennisdeling vinden wij belangrijk. Niet alleen met het bedrijfsleven, maar ook met jonge mensen. We hebben altijd volle bak stagiaires, omdat we een van de weinige bedrijven zijn die daadwerkelijk Biobased en circulair werken. Maar ook de leefbaarheid in ons eigen dorp heeft onze aandacht. We bewegen ons op maatschappelijk en cultureel gebied en als we moeten verbouwen kiezen we voor lokale ondernemers. Je moet wat voor de samenleving over hebben en dat dragen we graag uit. Dat is ook de reden waarom we ons hebben ingeschreven voor de MVO-prijs van de gemeente Geertruidenberg. We moeten stilstaan bij wat we aan het doen zijn. Als iedereen dat doet, gaat de wereld er mooier uitzien.”

Op de website www.mvoprijsgeertruidenberg.nl kan iedereen een stem uitbrengen. Per IP-adres mag één keer gestemd worden. De vakjury zal na bedrijfsbezoeken haar stem uitbrengen. De prijswinnaar zal tijdens een feestelijke bijeenkomst bekend gemaakt worden.

Bron: Gemeente Geertruidenberg