Parallelweg bij Raamsdonk schrappen

De route zou in de toekomst het verkeer uit de Langstraat-dorpen moeten houden, maar de Geertruidenbergse politiek wil er niet aan. 

De opties voor parallelwegen, zoals die voorlopig waren uitgetekend. Daarnaast is een 30 km zone in de dorpen een mogelijkheid. © Janie Van De Pas

Parallelweg bij Raamsdonk en Waspik geschrapt: ‘We moeten het landschap ontzien’ Er komt geen parallelweg langs de A59 bij Waspik en Raamsdonk.

Het verkeer in Raamsdonk en Waspik neemt in de toekomst aanzienlijk toe. Dat komt met name door veranderingen bij knooppunt Hooipolder. De gemeenten Geertruidenberg en Waalwijk stelden onlangs voor om diverse varianten van een parallelweg te onderzoeken. Zo zijn er diverse opties getekend in het buitengebied bij Raamsdonk, Waspik en Raamsdonksveer.

‘Techniek staat niet stil’
Maar de gemeenteraad ziet hier totaal geen heil in. De politiek wil het landschap en het buitengebied volledig ontzien en zet een kruis door nieuw asfalt in de polder. “De gemeente heeft weinig buitengebied, onze groene buffer is nogal beperkt.” De partijen CDA, Lokaal+, VVD, D66 komen, SP, PvdA en Keerpunt’74 komen met een voorstel om de parallelweg definitief te schrappen uit alle plannen. “De techniek staat niet stil. Wellicht hebben we over tien of vijftien jaar een hele andere werkelijkheid op het gebied van mobiliteit. Het effect van zelfrijdende auto’s op het fileprobleem mag niet onderschat worden.”

De politiek wil ook dat nader onderzoek naar knooppunt Hooipolder zelf wordt gedaan. En dan met name naar het voorstel van bewonersgroep Hooipolder Minus Plus. In dat plan worden de op- en afritten bij Hooipolder behouden, waardoor aanzienlijk minder verkeer door Raamsdonk en Waspik zou gaan. Daarnaast blijft een 30 km zone in de dorpen een mogelijkheid.

‘Hoop op verstandig besluit’
Wethouder Kevin van Oort (GroenLinks) over het voorstel van de gemeenteraad: “Los van wat je er inhoudelijk van vindt, vraag ik me oprecht af of dit in het belang is van onze zoektocht naar een goede oplossing voor de problemen. Naast de 30km-variant blijven er varianten over met het grote risico dat ze niet tot uitvoering gaan komen.” De provincie heeft zich tot nog toe bereid verklaard om een mogelijke parallelweg of andere oplossing mede te financieren. Die kans wordt nu kleiner, meent Van Oort. Donderdag wordt het voorstel van de politiek besproken. “Ik hoop, waarschijnlijk tegen beter weten in, dat er een verstandig besluit valt”, stelt de wethouder.

Bron: BN De Stem