Grote binnenvaartvervoerder zonder kapsones

Amer Shipping. Het gesprek met Peter Buijks, een geboren Verenaar vindt plaats in zijn kantoor Amerpoort, met een haven aan de Bergsche Maas.

Peter Buijks komt uit een echte schippersfamilie. Vader Jan heeft gevaren en opa Jan kocht in 1939 een tjalk van 40 ton.

RAAMSDONKSVEER – Hij is naar eigen zeggen wat grieperig. Toch maakt Peter Buijks(51) een afgetrainde en energieke indruk. In zijn jeugdjaren een talentvolle voetballer. Nu loopt hij drie keer per week hard, nog voor hij naar het werk vertrekt.
Samen met zijn oudere broer Jan(54) bezit hij diverse scheepvaartgerelateerde bedrijven, waarvan Amer Shipping het bekendste is. Het gesprek  met de geboren Verenaar vindt plaats in zijn kantoor Amerpoort, ten tijde van de Pontonnierkazerne bekend als  het PMT – gebouw op Keizersveer. Met een haven aan de Bergsche Maas.

Door de vele aanhoudende regen en sneeuw staat het water in de grote rivieren momenteel erg hoog. De hoge waterstanden leiden voor het bedrijf (nog) niet tot problemen. “ Maar de grote stroomsnelheid en de lagere doorvaarthoogte onder bruggen vraagt wel om vakmanschap van de bemanningen”, geeft Buijks met bewondering aan. En hij kan het weten: hij komt uit een echte

“Allegonda” ( genoemd naar moeder Gonny)

schippersfamilie. Vader Jan heeft zelf gevaren en opa Jan kocht in 1939 een tjalk, waarmee veertig ton vracht vervoerd kon worden. Niet te vergelijken met de tonnage van de huidige schepen van de eigen rederij. Het bedrijf heeft een vloot van tien schepen. Zo nemen de moderne schepen ‘Allegonda’’ ( genoemd naar moeder Gonny) en ‘Johannes Senior’ (eerbetoon aan vader ) honderd keer zoveel lading mee. Dan zijn er een 35 – tal relatieschepen: schepen met zelfstandige schippers, die Amer Shipping van lading voorziet.
DROOGLADING
Of het nu gaat om bouwmaterialen als zand en grind, kolen en erts, containers, vervoer van constructies zoals brugdelen of silo’s, grond, klei, betonpuin en ga zo maar door: op het gebied van droge bulklading durft directeur Buijks te stellen dat Amer Shipping één van de grootste spelers, zo

‘Johannes Senior’ (eerbetoon aan vader Jan )

niet de grootste in de West – Europese markt is. “We zijn een makelaar in scheepslading, maar we zorgen voor het gehele traject en denken met de klant mee en geven advies. We ontzorgen de klant en zorgen er continu voor dat we een betrouwbare partner zijn, die de gemaakte afspraken nakomt. Eerlijk zaken doen met een no nonsens mentaliteit ”. Overigens: het bedrijf is ook mede -eigenaar van een tankrederij met vijf schepen in Zwitserland. In dit verband spreekt hij ook met respect over Van der Sluijs Tankrederij, waarvan oprichter Jo van der Sluijs ook een man naar zijn hart was:” Ondernemend, hard werkend, prachtig bedrijf opgebouwd en heel gewoon in de omgang”.

CHINA
Aan – en verkoop van schepen behoort ook tot de activiteiten. Tot aan de economische crisis werden er casco’s gebouwd op een scheepswerf in China. De afbouw gebeurde in Nederland. Op het hoogtepunt verkocht en begeleidde Buijks wel dertig schepen per jaar. Momenteel lopen er verkennende gesprekken met een ander bedrijf om een herstart te maken. Het is tekenend voor de ondernemerszin van de twee broers: continu de markt verkennen om er tijdig op in te kunnen spelen. Minder Co2 – uitstoot van de motoren is ook een actueel, duurzaam onderwerp. Buijks volgt de ontwikkelingen omtrent alternatieve brandstoffen nauwgezet. Hij doet al zijn werkzaamheden met een grote ‘drive’.

MAASBRACHT
De zeevaartschool in Rotterdam verruilde hij voor een managementopleiding in Den Haag. Daarna werd hij gevraagd om vertegenwoordiger in scheepsschroeven te worden. In 1996 nam hij een bevrachtingskantoor in Maasbracht over, omdat de eigenaar stopte en geen opvolging had. Na ongeveer acht jaar dagelijks heen en weer reizen kreeg Buijks de mogelijkheid om zijn bedrijf naar zijn geboortegrond te verplaatsen.

FILMPJE
Peter Buijks is een moderne ondernemer: hij ziet de kansen, gaat niet alleen voor succes op korte termijn, houdt van marketing en van samenwerken. Hij treedt graag naar buiten toe om over zijn werk te vertellen ( o.a. filmpjes op You Tube en bij Omroep Brabant ). Vorige week plaatste hij een filmpje, waarop het aan boord takelen van zes grote gastanks bij Siemerink in Geertruidenberg te zien is.

TOEKOMST
Buijks is overtuigd van het belang van goederendistributie over het water. Het is en blijft de goedkoopste transportwijze als je het per ton en per kilometer uitrekent. Bovendien heeft het wegvervoer erg veel last van het capaciteitstekort op de snelwegen. Hij rekent de waterwegen met de belangrijkste zijrivieren in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk als zijn plattegrond. Concurrentie ziet hij als een uitdaging: het houd je scherp In april start de vierde generatie: neef Jordy ( zoon van broer Jan ) is klaar met zijn HBO – opleiding en gaat aan de slag. Of zijn eigen kinderen Céline(19) en Dylan(11) later in zijn voetsporen zullen treden?? Voorlopig zal papa met veel enthousiasme en met de inzet van de in totaal 80 personeelsleden aan de verdere uitbouw blijven werken. “Met een kleine organisatie kunnen we erg veel aan”, besluit hij bescheiden en toch ook met gepaste trots.

“Met een kleine organisatie kunnen we erg veel aan”, besluit hij bescheiden en toch ook met gepaste trots.

Bron: Webredactie VOG

Geef een reactie (e-mailadres en naam verplicht)

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s