Rustig aan bij ‘De Rustig Aan Kassa’

De tijd nemen of af te rekenen en ondertussen nog een praatje maken met de caissière of met andere klanten.

Caissière Ciska Mutsaers achter ‘de rustig aan kassa’ in het AH-filiaal in Oosterhout. © Gerlach Hochstenbach

Zonder dat iemand in je nek staat te hijgen en rustig je boodschappen op de band leggen. Dat is het doel van ‘de rustig aan kassa’ die onlangs is geïntroduceerd in het filiaal van Albert Heijn aan de Keiweg in Oosterhout. Het gaat om een proef die twaalf weken duurt.

“Klanten reageren heel enthousiast”, zegt assistent-manager Marloes Dijkkamp. “Alles moet tegenwoordig zo snel, voor veel mensen is dat echt een probleem. Ze voelen zich opgejaagd. Met de rustig aan kassa willen we ervoor zorgen dat het boodschappen doen allemaal wat relaxter gaat.”

Oudere mensen
De supermarkt trekt veel oudere mensen, vertelt Dijkkamp, omdat verpleeg- en verzorgingshuis De Doelen vlakbij is. “Dat betekent dat er nogal wat klanten met rollators en scootmobiels naar binnenkomen. Voor die mensen is het fijn dat er meer tijd voor ze wordt genomen.”
Maar niet alleen ouderen weten de noviteit waarderen. “Het is opvallend dat er ook jongeren zijn die het leuk vinden.”

“Met ‘de rustig aan kassa’ willen we ervoor zorgen dat het boodschap­pen doen allemaal wat relaxter gaat” : Aldus Marloes Dijkkamp, assistent-manager Albert Heijn.

In een tijd waarin alles snel, snel, snel moet gebeuren, mensen vooral haast lijken te hebben, neemt de caissière aan de speciale kassa alle tijd voor de klanten. Ze maakt een praatje en vraagt of de klant hulp nodig heeft bij het op de band leggen van de boodschappen. “En als de boodschappen in de tas gedaan moeten worden, haalt ze er iemand anders van ons bij.”

Bekend gezicht
De caissières zitten bij toerbeurt achter de rustig aan kassa. Maar het is vooral Ciska Mutsaers die de klanten er aantreffen. Ze is al veertig jaar caissière bij Albert Heijn. “Ik heb bij alledrie de Albert Heijn-filialen in Oosterhout gewerkt.” Ze is een bekend gezicht bij het AH-filiaal aan de Keiweg. Er zijn klanten die speciaal haar kassa kiezen als ze moeten afrekenen. De goedlachse Mutsaers looft de rustig aan kassa. “Ik heb nu meer tijd voor de klanten.” Gekscherend voegt ze er aan toe: “Ik heb de beste baas van Nederland, want ik mag het rustig aan doen…”

Over drie maanden wordt de proef geëvalueerd en dan bepaalt de supermarkt of de rustig aan kassa definitief blijft. Als het aan assistent-manager Marloes Dijkkamp ligt, gaat dat zeker gebeuren. “Als je kijkt wat hoe positief de reacties zijn, vind ik het nu al helemaal geslaagd.”

Sympathiek
De oud-Bredase retaildeskundige Paul Moers spreekt van een ‘sympathiek experiment waar je best wel wat mensen blij mee maakt’. “Nederland verjongt niet meer, Nederland veroudert. Supermarkten denken na over de consequenties daarvan. Je zou kunnen denken aan grotere cijfers bij de prijzen van artikelen die anders niet te lezen zijn. Maar ook aan dit soort onthaastingskassa’s. Tegenwoordig zijn er supermarkten waar je kassaloos afrekent, boodschappen doen gebeurt daar razendsnel. Dat is een trend. Maar iedere trend veroorzaakt een tegentrend en de Oosterhoutse rustig aan kassa is daar een mooi voorbeeld van.”

Bron: BN De Stem