‘Provincie moet volwaardig knooppunt betalen’

Als het rijk het niet doet, dan moet de provincie het maar doen. Dat vindt de Geertruidenbergse politiek.

Enkele maanden geleden werd actie gevoerd voor een verkeerslichtenvrij knooppunt Hooipolder. © ron magielse / pix4profs

Knooppunt Hooipolder moet verkeerslichtenvrij worden. De gemeenteraad komt met een voorstel om een volwaardig knooppunt mogelijk te laten betalen door de provincie.

In de huidige plannen van het rijk wordt Hooipolder wel aangepakt (na 2022), maar blijft een deel van de verkeerslichten staan. B en W moeten daarom ervoor zorgen dat Hooipolder opnieuw op de agenda van Provinciale Staten komt, zo luidt de opdracht vanuit de raad.

‘Grotere zak geld’
Wethouder Kevin van Oort (Morgen!) moet deze opdracht met enig aarzelen aannemen. Hij wijst op het feit dat de provincie al bereid is miljoenen te investeren in enkele aanpassingen aan Hooipolder. “En nu gaan we weer naar de provincie om een veel grotere zak geld te vragen”, zegt de wethouder.
“Zie het als een signaal, we horen wel wat het resultaat is”, stelt Albert Smit (Keerpunt’74). Adriaan de Jongh (CDA): “Er is geprobeerd om het rijk het knooppunt te laten bekostigen. Dat is niet gelukt. Het kan geen kwaad om met de provincie in gesprek te gaan. Hoe kunnen we samen optrekken om toch wat te bereiken? Ik zie daar geen onheil in.”

Minie van de Weerd (Morgen!): ziet er niet zoveel in om weer eens bij de provincie aan te kloppen. “Ik ben geen diplomatiek wonder. Als ik aanvoel dat dit niet diplomatiek is, zou ik overwegen om dit voorstel in te trekken. Het is bijna een motie van wantrouwen naar de provincie.”

Afrit 34
De gemeenteraad zet verder in op snelle aanpak van het sluipverkeer in Raamsdonk en Raamsdonksveer. Dit kan door verkeersbelemmerende maatregelen. Hoe dat precies gaat gebeuren, wordt onderzocht. Ander speerpunt is het behoud van afrit 34. In de plannen van het rijk vervalt deze verbinding bij de Veerse watertoren, wat volgens berekeningen leidt tot meer verkeer in de dorpen. De politiek wil kijken of deze afrit verlegd kan worden en zo uitkomt bij de rotonde bij de Kloosterhoeve.

Geen boogvariant
Tot teleurstelling van enkele vertegenwoordigers van belangengroepen wordt door de gemeenteraad een streep gezet door de zogeheten ‘boogvariant’. Dit plan, door bewoners zelf ingediend, gaat uit van een knooppunt Hooipolder waarbij ruimte blijft voor afrit 34. Wel zou deze variant tientallen miljoenen euro’s meer kosten. Bekend is dat Rijkswaterstaat hier sceptisch over is, ook heeft wethouder Van Oort de haalbaarheid meermaals betwijfeld.

Bron: BN De Stem