Ilse Baijens gaat met 8 mannen de wilde zee op

Ilse Baijens uit Geertruidenberg stapt vandaag met acht mannen in de boot op het WK zeezeilen in Scheveningen. ,,Ik ben geen excuustruus meer.”

Ilse Baijens. © LEEUWEN, JOS VAN / PIX4PROFS

Of je haar een ‘kind van de wind’ mag noemen? De stralende ogen van Ilse Baijens geven het antwoord al. ,,Dat mag je gerust zeggen”, voegt ze er voor de duidelijkheid aan toe. Met twee zeilfanaten als ouders kreeg de 25-jarige in Geertruidenbergen opgegroeide advocate de liefde voor het gevecht met wind en water met de paplepel ingegoten.

,,Elk weekend zaten we op het water.” De Biesbosch was haar tweede thuis. Maar op het water is ook de wereld veel groter. ,,Ik zie me achter de rug van mijn vader als kind nog zitten in de boot op weg naar Noorwegen. Twaalf uur op zee. Alleen maar kijken hoe mijn vader die boot stuurde. Mijn zusje zat zeeziek te kotsen. Mijn moeder maakte broodjes met knakworst en ik zat liedjes te zingen. Zo’n meisje was ik.”

De komende week doet ze vanuit Scheveningen mee aan het WK zeezeilen voor jachten, waarop een team van zo’n tien man een gevaarte van tien ton op koers en snelheid moet zien te houden. ,,Vorig jaar zijn we met ons team Bateleur Nederlands kampioen geworden. We doen nu mee aan het WK omdat het in Nederland is, zeg ik eerlijk. Het kost nu al bakken met geld voor de schipper. Bijna alles is vernieuwd. Hij heeft er geloof ik voor 60.000 euro aan nieuwe zeilen op gezet. Een WK ver weg is helemaal niet te betalen.”

Ilse Baijens. © Ilse Baijens

Baijens heeft ook niet de illusie om zich met haar boot te gaan mengen in de strijd om de titel in de zogenaamde B-klasse. Het doet echter niets af aan het fanatisme waarmee zij en haar voornamelijk Zeeuwse teamgenoten de komenden week de zee opgaan. ,,We zijn al maanden aan het trainen.”

Voordelen
De Brabantse is de enige vrouw aan boord van de Bateleur. ,,Ik ben geen excuustruus meer”, weet ze zeker. Wel is het een feit dat maar weinig vrouwen kiezen voor het zeilen van wedstrijden op dergelijk grote wedstrijdjachten van 15 meter lengte. ,,Dat heeft ook zijn voordelen”, lacht Ilse. ,,Maken wij het eens mee dat er rond wedstrijden geen rijen staan voor de wc’s en douches van de vrouwen, maar juist bij de mannen.”

Ergens snapt Baijens het ook wel. ,,Het draait ook veel om kracht. Ik kan zo’n boot van 10.000 kilo niet zonder iets te raken inparkeren in de haven. Dat is me een massa.” Gelukkig voor haar bestaat het varen van de Batteleur niet aleen maar om spierballenwerk zoals het hijsen van de zeilen en het hangen in de trapeze.

Grootzeiltrimmer
Vedergewicht Baijens is aan boord degene die als grootzeiltrimmer de wind optimaal moet zien te vangen. ,,Er komt geen kracht aan te pas. Alleen precisiewerk en op en top je concentratie vasthouden gedurende de hele tocht.” Met duim en wijsvinger geeft ze aan welk fingerspitzengevoel nodig is om de wind optimaal in het zeil te houden. ,,Je moet constant je zeilen en de snelheid in de gaten houden.”

Enkele weken geleden finishte de Volvo Ocean Race in Scheveningen. Een Chinese boot (Dongfeng) met de Nederlandse Carlolijn Brouwer aan boord won de monstertocht. Ilse Baijens schudt het hoofd als haar gevraagd wordt of het meedoen aan de Volvo Ocean Race haar gedroomde volgende stap in het zeezeilen is.

Ilse Baijens. © Ilse Baijens

Volvo Ocean Race
,,Het ligt in de lijn van wat wij doen, maar het is niet iets wat ik wil. Natuurlijk zijn er mensen die van hieruit de overstap maken naar de Volvo Ocean Race, maar sommigen van ons worden moe van steeds weer de vragen over die Race. Het is echt iets anders dat wat ons trekt in wat we nu doen. De Volvo Ocean Race is overleven. Bikkelen, golven over je heen en rechtdoor slechts één rak varen. Ik hou meer van het spelletje van wat het varen met deze boten is. Ook wij krijgen water over ons heen, maar het is vooral precisiewerk. In het WK zit één langere etappe op zee van zo’n 24 uur. Daarnaast varen we voor de kust vooral kortere inshore-wedstrijden op olympische baantjes.”

Precies zoals ze het heeft geleerd in de Biesbosch en op de Amer. Vol trots laat ze weten dat juist daar veel goede zeilers het vak hebben geleerd. ,,Mensen hebben vaak het idee dat zeilen iets is van met je rode ribbroek rosé drinken in de kuip van de boot. Geef ons maar een winterwedstrijd op de Amer. Kou maakt niet uit. Daar kun je je tegen kleden. Je gaat toch ook gewoon skiën in de winter.”

De wereld rond
Ondanks de charme van de Biesbosch en ondanks het feit dat de Volvo Ocean Race niet haar ding is, zal één verlangen nooit uit haar hoofd verdwijnen: ,,De wereld rond varen in een zeilboot. Als kind hoopte ik stiekem dat mijn ouders dat met ons zouden gaan doen. Gewoon een jaar weg zijn. Niet naar school hoeven.”

Weer stralen haar ogen als ze praat over het leven in een boot. ,,Met je neus in de wind, de hele dag op het water, niets dan water om je heen, dan pas kom je tot rust in deze wereld.” Of het er ooit van komt? ,,Dat is lastig als je net een baan hebt en een huis gekocht. Toch moet ik het een keer doen. Al is het maar om te beginnen met het oversteken van de oceaan. Vanaf het water ziet de wereld er ook veel mooier uit. En met een boot kom je op veel mooiere plekken dan over land. Alleen daarom al.”

Of ze later ook met haar kinderen naar Noorwegen zal varen? ,,Ik zou het wel willen, maar ik denk niet dat ik het qua kracht aankan. En ja, dat is een frustrerend iets. Misschien dat ik het nog wel een keer met mijn vader ga doen. Samen op zee. Zalig.”

Bron: BN De Stem