Lokale concurrent Thuisbezorgd

Voor horecaondernemers zijn bezorgplatforms een vloek en een zegen. Ja, ze zorgen voor extra omzet. Maar zijn ze niet té machtig geworden?

Foto: Michel Wijnbergh/HH

‘Concurrent Thuisbezorgd is er nu niet.’

John Sonneveld, eigenaar van Sushi Service Hellevoetsluis, had in 2010 een goed idee. Wat als hij nou eens sushi ging bezorgen aan huis? Dat deed nog geen enkel ander restaurant in zijn woonplaats Hellevoetsluis. Lekker en makkelijk toch? Een gat in de markt. Het enige onhandige was dat de mensen aan wie hij sushi bezorgde niet altijd contant geld in huis hadden, vond hij. ‘En dus sloot ik mijn restaurant aan bij Thuisbezorgd’, vertelt Sonneveld. ‘Handig, want klanten konden via hen met iDeal en creditcard betalen. En ik betaalde hen 6 procent commissie om mij dat uit handen te nemen.’ Met Sonneveld waren er veel meer ondernemers die gebruik maakten van de diensten van het platform. Nadeel van aansluiten bij Thuisbezorgd was dat ze geen lagere prijzen mochten hanteren op hun website, maar ach: waarom zouden ze? Een prima deal op deze manier. Want het levert ook nog extra omzet op. Vorig jaar kwam zo’n 420 miljoen euro horeca-omzet bij het platform vandaan.

Lokale concurrent Thuisbezorgd?
Eigenlijk was Sonneveld dus best tevreden. Tot er begin dit jaar een brief bij hem op de deurmat viel van Thuisbezorgd. Wéér een prijsverhoging, de zoveelste van de afgelopen jaren: hij zou voortaan 13 procent moeten afdragen aan Thuisbezorgd. Sonneveld, hoofdschuddend: ‘En dat kan ik eigenlijk niet opbrengen. Over de gemiddelde bestelling draag je zo 15 procent af, want je betaalt ook nog opstartkosten en btw. Voor een klein mama-en-papa-bedrijf is dat teveel.’ Want reken maar mee: een horecaondernemer is zo’n 30 procent van zijn omzet kwijt aan inkoop van eten, 30 procent aan personeel en 10 procent aan huur. De overige 30 procent gaat naar belastingen, gas, water, licht, marketing, het salaris van de ondernemer zelf en… Thuisbezorgd (15 procent).
En dus richtte Sonneveld met collega-ondernemers uit Hellevoetsluis Hellefood op. Op de website – een lokale concurrent voor Thuisbezorgd – zijn nu tien restaurants te vinden. Sonneveld: ‘Iedereen die in Hellevoetsluis eten wil bestellen, komt toch bij ons terecht. Dus waarom niet op deze manier?’ Thuisbezorgd was niet blij met zijn actie, vertelt hij. ‘Bij wijze van ludieke actie boden wij de consument 13 procent korting op hun bestelling. Dat viel verkeerd.’

Echt concurrent Thuisbezorgd worden is moeilijk
Horecaondernemers die klagen over een platform waar ze zélf voor kiezen: is dat niet wat schizofreen? Nee, zegt Sleman Mirza, eigenaar van een wok-restaurant in Enschede. ‘Het probleem is dat je niet veel anders kan dan kiezen voor Thuisbezorgd – het is een brute marketingmachine.’ Hij geeft een voorbeeld. ‘Stel, je bent eigenaar van restaurant Cleopatra in Enschede. Iemand die naar jouw restaurant zoekt op Google, vindt eerst de advertenties van Thuisbezorgd. Omdat zij er geld tegenaan smijten om hun marktaandeel te vergroten. Als restaurant kun je daar nooit tegen opboksen. En dus blijf je afhankelijk van Thuisbezorgd.’ Het is dus ook maar de vraag of de platforms die lokale ondernemers oprichten veel succes gaan hebben: een echte concurrent voor Thuisbezorgd worden, is moeilijk.

Klik hier om verder te lezen.

Bron: VNO NCW