Meeste claims afsluiting Merwedebrug afgewezen

Van alle 52 schadeclaims die transportbedrijven hebben ingediend voor de maandenlange sluiting in 2016, is er tot nu toe één uitgekeerd.

Najaar 2016: Een truck wordt door de politie weggeleid. © ANP

Rijkswaterstaat stelt dat het leeuwendeel van de claims niet aan de eisen voldoet: de schade is te klein voor een vergoeding.

De Merwedebrug tussen Werkendam en Gorinchem was vanaf oktober 2016 drie maanden lang dicht voor zwaar vrachtverkeer. Haarscheurtjes in de brug waren de oorzaak voor deze onverwachte sluiting.

Vrachtwagenchauffeurs moesten kilometers omrijden en waren soms uren langer onderweg. Transportbedrijven dienden in totaal 52 claims in bij Rijkswaterstaat.

De schade wordt echter alleen vergoed als een transporteur kan aantonen dat het schadebedrag minimaal vijf procent van de jaaromzet bedraagt. ,,Maar de meeste van onze leden komen nooit boven die drempel van vijf procent. Terwijl een schade van vier procent ook al flink is. En de marges in de transportsector liggen al vrij laag’’, aldus woordvoerster Ursula Neering van Rijkswaterstaat. Die drempel van vijf procent was aanvankelijk vijftien, maar speciaal voor Merwedebrug-gevallen’ werd hij verlaagd door toenmalig minister Schultz van Haegen.

,,Het verlagen van de drempel van vijftien naar vijf procent vonden wij op zich een mooie stap’’, reageert woordvoerder Quinten Snijders van Transport en Logistiek Nederland (TLN). ,,Maar de marges in de transportsector liggen veel lager. Dus de meeste van onze leden komen nooit boven die drempel van vijf procent. Terwijl een schade van vier procent ook al flink is.’’

Handleiding
De problemen rond de Merwede brug waren voor de belangenbehartiger aanleiding om vorige maand samen met het bedrijfsleven en deskundigen met een handleiding te komen voor overheden. Daarin staan adviezen over de omgang met (onverwachte) afsluitingen van wegen en bruggen.

,,Daarin is ook een zogeheten staffel verwerkt. Dat houdt in dat bedrijven met een lager rendement ook een lager percentage mogen hanteren om in aanmerking te komen voor een schadevergoeding’’, aldus Snijders.

De handleiding is een advies voor overheden, geen verplichting. Toch heeft TLN goede hoop dat het document geraadpleegd wordt bij toekomstige schadegevallen. ,,Het zorgt in ieder geval voor eenduidigheid.’’

Enkele bedrijven die een claim indienden die niet gehonoreerd is, zijn in het verweer gekomen. Rijkswaterstaat laat weten dat er nog één beroepsprocedure (bij de rechtbank) en drie bezwaarprocedures (bij Rijkswaterstaat zelf) lopen. Over enkele maanden is er over al die zaken uitsluitsel, zo is de verwachting.

Het bedrijf dat de schade wel vergoed krijgt, krijgt overigens alleen een deel vergoed. ,,De regeling voorziet per definitie niet in een volledige schadevergoeding’’, legt Neering van Rijkswaterstaat uit. De naam van het bedrijf en de hoogte van het bedrag zijn niet bekendgemaakt. Neering: ,,Vanwege de privacy en omdat dat economische bedrijfsgegevens zijn.’’

Bron: BN De Stem Janneke Boluijt 03-08-18,