Hoe de elektrische infrastructuur de winkelervaring verbetert

Nu de vraag naar elektrische auto’s stijgt, zal ook de vraag naar faciliteiten voor EV’s stijgen.

Elektrische auto’s worden steeds populairder onder consumenten. In Nederland stijgt het aantal registraties van elektrische auto’s in een recordtempo van 13.500 registraties in 2015 tot 30.000 registraties in 2017. Nu de vraag naar elektrische auto’s stijgt, zal ook de vraag naar faciliteiten voor EV’s stijgen. Ook voor retailers zal het steeds belangrijker worden om aan de wensen van de consument op dit gebied te voldoen. Goed ingerichte, makkelijk toegankelijke parkeerplaatsen worden al lang als een essentieel onderdeel beschouwd om de consument naar grote winkels te lokken. Daarom kijken veel grote winkelketens nu ook naar hoe ze faciliteiten voor elektrische auto’s kunnen laten bijdragen aan een verbeterde winkelervaring.

Het laden van elektrische auto’s in Nederland
In 2017 waren er in Nederland meer dan 14.000 publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Het doel van de regering is om Nederland een koploper te maken op het gebied van de ontwikkeling van elektrische auto’s en de bijbehorende infrastructuur. Deze ontwikkelingen geven aan dat elektrische auto’s de toekomst zijn en dat bedrijven plannen moeten gaan maken om zich voor te bereiden op een massale overstap op elektrische auto’s. De aanwezigheid van laadpunten voor elektrische auto’s zal essentieel zijn voor retailers om klanten aan te trekken en te behouden.

De voordelen van elektrische auto’s voor bedrijven
Nu elektrische auto’s aantrekkelijker worden voor de consument, moeten bedrijven investeren in een manier waarop ze deze ontwikkelingen kunnen integreren in hun bedrijf.. Er zijn veel voordelen die geboden kunnen worden aan bestuurders van elektrische auto’s om het bedrijf aantrekkelijker te maken en de loyaliteit te verhogen.

Maak het klanten gemakkelijk
Het bieden van een combinatie van parkeren en de mogelijkheid tot het laden van een elektrische auto kan een winkel of winkelcentrum een stuk aantrekkelijker maken voor de consument. Ze zullen sneller terugkeren, niet alleen voor de winkel of de producten, maar ook vanwege het gemak en de mogelijkheid om tijdens het winkelen hun auto te laden.

Duidelijke merkwaarden laten zien
Bedrijven die investeren in laadpunten voor elektrische auto’s komen sneller in contact met de bestuurders van elektrische auto’s en laten zien dat zij een bijdrage willen leveren aan een bepaalde levensstijl. Veel consumenten kiezen ervoor om te winkelen bij bedrijven die passen bij hun levensstijl en voelen zich er prettig bij om te kopen bij bedrijven die op deze manier maatschappelijk betrokken zijn.

Alternatieve laadopties bieden
Niet elke eigenaar van een elektrische auto heeft de mogelijkheid om zijn auto snel te laden, helemaal niet als hij geen toegang heeft tot een mogelijkheid om aan huis te laden. Bedrijven die snelle laadpunten bieden geven de consument de mogelijkheid om het laden van hun auto te integreren in hun dagelijks leven. Hierdoor wordt de tijd die de consument besteed aan winkelen effectiever en is de consument sneller tevreden.

Klanten langer in je winkel houden
Hoe langer klanten in een winkel doorbrengen, des te groter de kans is dat ze meer kopen. Wanneer klanten de mogelijkheid hebben om hun elektrische auto te laden tijdens het winkelen zullen ze waarschijnlijk langer winkelen, wat hogere uitgaven als gevolg heeft.

Zijn retailers klaar voor de overstap?
In april van dit jaar onthulde makelaar Savills dat zij plannen hebben om elektrische laadpunten beschikbaar te stellen op 29 winkellocaties in het Verenigd Koninkrijk. Uit onderzoek van Savills blijkt dat laadpunten voor elektrische auto’s niet alleen een echte toegevoegde waarde voor klanten zijn, maar ook toegevoegde waarde leveren voor retailers. Consumenten bleven ruim 50% langer in winkels die een laadpunt voor elektrische auto’s beschikbaar stelde en de gemiddelde uitgaven van de consument steeg van 40 tot 90 euro per bezoek. De studie van Savills wees ook op mogelijkheden om duurzaamheid van retailers te verbeteren. Wanneer zij een laadpunt installeren zorgen zij namelijk voor 31,2 ton minder CO-2 uitstoot door hun bezoekers.

In 2017 hebben leden van het Europees Parlement een nieuwe wet aangenomen die installatie van laadstations verplicht maakt voor niet-residentiële gebouwen. Bedrijven en winkeliers zullen vanaf 2020 verplicht zijn om 1 laadpaal te installeren per 10 parkeerplaatsen. Dit initiatief heeft tot doel de energietransitie van de transportsector te versnellen.

Buiten Nederland beginnen bedrijven ook te investeren in de infrastructuur voor elektrische auto’s om zo consumenten aan te trekken en te laten profiteren. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld, is supermarktketen Walmart van plan om het aantal laadpunten voor elektrische auto’s te verdubbelen. Target, een andere grote keten, ondersteunt het plan om laadpunten voor elektrische auto’s te installeren op 100 locaties door het hele land. In Europa is IKEA ook begonnen met het integreren van laadpunten voor elektrische auto’s in de algehele winkelervaring. IKEA is van plan om het aantal beschikbare laadpunten uit te breiden en biedt elektrisch laden tegen een erg concurrerend tarief aan.

Het faciliteren van laadpunten wordt steeds belangrijker voor retailers om de consument te kunnen blijven bieden waarnaar ze op zoek zijn, helemaal met oog op de stijging in de verkopen van elektrische auto’s. Van het bieden van meer tijd om te winkelen tot aan het gemak van het laden van je elektrische auto in combinatie met een goede winkelervaring. Er zijn veel manieren waarop de infrastructuur voor elektrische auto’s bij kan dragen aan het verbeteren van de winkelervaring van consumenten.

Bron: Newmotion