Student blaast spoorlobby Breda – Utrecht nieuw leven in

Een spoorlijn met een stop in Oosterhout? Weinig kans, een student is het oneens!

Voorstanders van de spoorlijn Breda – Utrecht wijzen er al jaren op dat die prima langs de A27, die toch wordt verbreed, of zelfs in de middenberm van de snelweg zou kunnen worden aangelegd. Maar de spoorlobby had toch tot op heden weinig succes. Student Tim Sekac weigert zich echter daar bij neer te leggen. © AD

Een spoorlijn tussen Breda en Utrecht met een stop in Oosterhout? Weinig kans, als we de NS mogen geloven. Maar een 20-jarige student weigert zich daar bij neer te leggen.

Opgeven? Dat nooit. ,,Ik weet’’, zegt student Tim Sekac (20), ,,dat de NS geen zin heeft in die spoorlijn. Maar het is wel heel belangrijk dat die er komt. Daarom mijn petitie. Nooit geschoten is altijd mis.’’

Petitie
De timmerman-in-opleiding uit Amsterdam is online een petitie gestart voor de aanleg van een spoorlijn tussen Breda en Utrecht. Parallel aan de A27 met stops in onder andere Oosterhout, en Raamsdonksveer. ,,Want’’, zegt Sekac, ,,ik ben voor een duurzamer Nederland. Nog meer asfalt en auto’s is geen optie. We moeten met z’n allen veel meer de trein in.’’

Veel respons heeft de petitie nog niet gekregen. Welgeteld zes personen hebben hun steun uitgesproken. Dat kan veel beter, denkt Sekac – in zijn vrije tijd een fervent treinenliefhebber. ,,Ik mik op minstens duizend handtekeningen. En als me dat lukt dan bied ik ze aan alle partijen aan die hier wat over te zeggen hebben. Om zo de boel toch weer in beweging te krijgen.’’

Jarenlange lobby
Jarenlang werd er gelobbyed voor de aanleg van een spoorlijn Breda – Utrecht. Gemeenten langs de A27, provincies en het bedrijfsleven lieten geen mogelijkheid onbenut om de noodzaak van de spoorlijn in Den Haag onder de aandacht te brengen. Die zou, zo gaven de voorstanders aan, prima gelijktijdig met de verbreding van de A27 kunnen worden aangelegd.

Maar het ministerie van Infrastructuur en Milieu bleek uiteindelijk toch teveel tegen de geschatte aanlegkosten van 4 miljard euro aan te hikken. En ook de NS liep niet over van enthousiasme voor de nieuwe lijn. De spoorvervoerder liet weten het geld liever te gebruiken om de bestaande spoorverbinding tussen Breda en Utrecht via Den Bosch, zoals ze zelf zegt, ‘te optimaliseren.’

Kosten 4 miljard
De gemeente Oosterhout lijkt zich inmiddels bij het ‘neen’ van NS en het ministerie te hebben neergelegd. Die gemeente pleit nu voor een innovatieve, electrische busverbinding tussen Breda en Utrecht. Een zogeheten treinbus met een eigen rijbaan. Maar Tim wil het idee van een spoorlijn tussen beide steden nog niet opgeven. ,,Ik geef niet op. Niet geschoten is altijd mis.’’

Student Tim Sekac blijft zich inzetten voor de aanleg van de al zo lang bepleite spoorlijn Breda – Utrecht. ,,Ik weet dat de kans dat het gaat lukken misschien niet zo groot is. Maar niet geschoten is altijd mis.” © Tim Sekac

Bron: BN De Stem – Peter Ullenbroeck 14-11-18