Verbreding A27: ‘Het staat muurvast‘

Elke dag ziet René Mulder ze staan, de rijen auto’s op weg op de A27. ‘Er moet wat gebeuren!‘ 

Verbreding A27. © Rijkswaterstaat

Elke dag ziet René Mulder ze staan, de rijen auto’s op weg op de A27. Vanaf zijn huis aan de Jachtlaan in Hank kijkt hij zo op de dichtgeslibde snelweg. “Om 6.00 uur komt de eerste filemelding. Daarna staat het muurvast en krijgen we sluipverkeer via de Keizer Napoleonweg en door de polder.“

Dat Rijkswaterstaat tussen 2022 en 2030 aan de slag gaat met de snelweg vindt hij dan ook hard nodig. “Er moet wat gebeuren.“ Die mening wordt woensdagavond door veel mensen gedeeld op de zeer drukke informatiebijeenkomst bij Boelaars in Raamsdonksveer. Rijkswaterstaat presenteert zeer gedetailleerde tekeningen van het plan om de snelweg te verbreden tussen Houten Hooipolder.

‘Waarom geen volwaardige rijstroken?‘
Onlangs zette minister Cora van Nieuwenhuizen haar handtekening onder het tracébesluit voor 47 km snelweg. Zo komen er spitsstroken van Raamsdonksveer tot aan Werkendam. “Waarom geen volwaardige rijstroken?“, plaatst Rob Pennock uit Hank een kritische noot. “Je rijdt op deze manier over de vluchtstrook en als er iemand pech heeft, dan loopt het alsnog vast op de rechter baan.“

Bij Hank is er nu nog een afrit ter hoogte van de Kurenpolder. Deze wordt verplaatst richting de Jachtlaan, waar ook al een aansluiting met de A27 is. Pennock denkt dat de oude situatie beter is. “Het verkeer dat Hank binnenkomt, spreidt zich meer.“

‘Niet goed voor Raamsdonksveer‘
“Dit plan is voor Rijkswaterstaat goed, maar voor Raamsdonksveer niet“, zegt Cor de Hond. “De ontsluiting wordt slechter. Als je vanuit Den Bosch komt, blijven er verkeerslichten staan en moet je omrijden via de Kartuizerpolder.“ Hij wijst daarmee op de nieuwe op- en afritconstructie die bij Oosterhout komt als vervanging voor de afrit bij de watertoren in Raamsdonksveer. Vanuit de A59 bij Statendam komt een nieuwe, twee kilometer lange verbindingsweg richting het dorp. “De aansluiting is veel langer. Ik denk dat het sluipverkeer in Raamsdonksveer veel erger wordt.“ “Het is niet logisch dat je via een afslag bij Oosterhout naar Raamsdonksveer moet rijden, dat lijkt me niet praktisch“, meent ook Jan Staal uit Geertruidenberg.

“Het is gewoon jammer dat die verbindingsweg dwars door de polder gaat“, vindt Jan Leijten uit Raamsdonksveer. “Het is een mooi wandel- en sportgebied.“ Over de gehele aanpak van de A27 is hij licht positief. “Er moet wat gebeuren. Ik werk in Sliedrecht en moet voor 6.00 uur wegrijden om de files te vermijden. Vroeger stond ik in twintig minuten in Sliedrecht, nu duurt het een halfuur. Maar of dit alles oplost? Dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Er zijn al zoveel wegen verbreed…“

Laatste woord
Betreft de nieuwe aansluiting van Raamsdonksveer met de A59 is het laatste woord nog niet gezegd. De gemeente Geertruidenberg heeft enkele maanden geleden een alternatief gepresenteerd waarin de nieuwe op- en afrit dichter op Hooipolder komen. “We zijn dit plan aan het beoordelen en aan het kijken welke consequenties dit heeft“, meent Erna Coolen, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat. “Begin februari hopen we terug te komen bij de gemeente.“ Tot 21 februari hebben belanghebbenden de tijd om een zienswijze of beroepschrift in te dienen betreft de verbreding van de A27.

Bron: BN De Stem – Sjoerd Marcelissen 24-01-19