‘Vrachtverkeer weren is schadelijk voor economie’

Chris Jonker vindt het weren van vrachtwagens uit de kom van Geertruidenberg en Raamsdonksveer ondoordacht.

Op een bedrijventerrein in Roosendaal zijn vrijdag vier buitenlanders aangetroffen die verstopt zaten in een Spaanse vrachtwagen. (Stockfoto) © thinkstock

Het zou de economie schaden. Maar, er klinkt ook een tegengeluid.

Ondoordacht. Zo noemt Chris Jonker uit Geertruidenberg het plaatsen van borden bij de komgrenzen in de gemeente Geertruidenberg om vrachtwagens te weren. In een brief aan de gemeenteraad vraagt hij om dit nog eens goed te overdenken. ,,Je moet nagaan of het verbod wordt nageleefd.”

Hooipolder
,,Er wordt echter niet gecontroleerd. Daarnaast is de raad vergeten dat binnen afzienbare tijd knooppunt Hooipolder op de schop gaat. Met dit verbod in het achterhoofd heeft dat schadelijke economische consequenties.”
Zo zal volgens Jonker het bedrijf Bruil, dat heipalen vervoert, de afrit Oosterhout gebruiken om zijn klanten richting Utrecht te bedienen. ,,Verleen tijdens die reconstructie ontheffing aan bedrijven in onze gemeente die voor een aanzienlijk deel afhankelijk zijn van vervoer in noordelijke richting.”

Bewegwijzering
Een deel van het probleem kan volgens Jonker, die een verkeerskundige achtergrond heeft, worden getackeld door de bewegwijzering te optimaliseren. ,,Nu pakt een vrachtwagen op de A59 nog regelmatig de verkeerde afslag. Staat de chauffeur in de kom van Raamsdonksveer te klooien. Dit kun je dus voorkomen.”

Louis de Wit, voorzitter van Vereniging Ondernemers Geertruidenberg, ziet niet zo veel beren op de weg tijdens de reconstructie. ,,Transporteurs moeten een paar kilometer omrijden. Ja, dan staan ze in de file. Maar dat zijn ze al gewend, dus dit stukje economische schade kan er nog wel bij.”

Regels
Ontheffen ziet De Wit niet zitten. ,,Met verkeersmaatregelen moet je niet rommelen. Dat werkt onduidelijkheid in de hand.” Over de bewegwijzering: ,,Ik ben ervan overtuigd dat dit na de ombouw van knooppunt Hooipolder goed wordt geregeld.” Over het handhaven, zegt De Wit: ,,Het wemelt in Nederland van de regels, waarbij handhaven op plaats twee staat.”

Toch gaat er wel degelijk iets gebeuren, zegt wethouder John van Vugt. ,,Er zijn materialen besteld voor installatie en bevestiging van digitale stopborden op de auto van handhaving. Het bedrijfsvoertuig wordt volgende week aangepast.”

Bron: BN De Stem – Kees Klijn 11-02-19