“We zijn een lokaal bedrijf met AH op de gevel”

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je de naam Albert Heijn hoort, maar de vestiging in Raamsdonksveer is een echt lokaal bedrijf.

Dat is terug te zien in acties met voetbalplaatjes, sportplaatjes, carnavalsplaatjes en Monopoly Geertruidenberg, maar ook achter de schermen is dat te zien. Het is een bewuste keuze bij Albert Heijn Van Gameren. “Zo kunnen we ons onderscheiden, dat zullen we ook blijven doen.”

In september 2012 opende Albert Heijn Van Gameren de deuren aan Het Anker, daar waar jarenlang de C1000 had gezeten. Buiten het feit dat de winkel en naam anders waren, veranderde er in eerste instantie niet veel. De mensen die er werkten, stonden ook na de overstap nog in de supermarkt. En de service was ook niet anders dan anders, geeft bedrijfsleider Peter Deleij aan. “Wat is onderscheid op service ten opzichte van de concurrent? Het servicelevel in een supermarkt is al hoog. Het is niet onderscheidend, het hoort bij het bedrijf, de formule en de winkel. En ook qua prijs is er weinig verschil. Ik denk dat wanneer je het hele jaar je boodschappen bij dezelfde supermarkt doet, je onder aan de streep nog geen euro verschil hebt.”

voorbeelden van de lokale acties van Albert Heijn Van Gameren

Lokaal
“Hoe kunnen wij ons als Albert Heijn dan onderscheiden. Dat is de vraag die je je stelt.” Het antwoord is ook gevonden. Men zet zich lokaal in, op verschillende manieren. “Dat begon al in de vorige supermarkt, toen zijn we begonnen met voetbalplaatjes van de clubs uit de gemeente. Veel lokaler dan dat gaat het niet worden.”

“Daarom kijken we nu iedere keer of we leuke acties kunnen verzinnen voor de klanten van Albert Heijn en voor de inwoners van de gemeente Geertruidenberg.” Naast alle plaatjesacties somt Deleij zo nog een paar mooie dingen op. “Dinnershows met Keps, het Oktoberfest, sinterklaasshows met de Gebroeders Ko. We hebben ieder jaar wel iets. En dat is echt vanuit ons, niet typisch Albert Heijn. We willen de consumenten altijd blijven verrassen.”

De supermarkt doet mee aan de landelijke acties, zoals nu met de insecten. Maar het kijkt daarbij ook altijd verder. “Sparen voor bijvoorbeeld insecten kan overal gedaan worden. Maar sportartikelen sparen van RFC, waar kan dat? Alleen hier. Het Monopoly-spel van de gemeente Geertruidenberg is alleen hier te krijgen. We proberen iedere keer iets nieuws te verzinnen, al wordt dat wel steeds moeilijker. De voetbalplaatjes komen gegarandeerd nog een keer terug. Het is nu toch anders, RFC hebben we nog nooit gehad. Maar dan willen we wel iets nieuws met de plaatjes, dat het toch onderscheidend is.”

Belang
Met zo’n 125 werknemers op de loonlijst speelt de Albert Heijn binnen de gemeente een aardig grote rol. “Die rol wordt wel eens onderschat. Veel mensen hebben hier hun eerste baantje, zetten toch de eerste stappen hier”, aldus Deleij. En het is niet alleen dat men acties doet voor de buitenwereld, men steunt ook de eigen werknemers. “Gaat er iemand een berg beklimmen, dan sponsoren we. Van de werknemers die mee hebben gedaan aan de spinningmarathon hebben we de fietsen betaald.”

Zowel aan de buitenkant als binnenkant is Albert Heijn Van Gameren lokaal. “Dat willen we ook zijn. We zijn een lokaal bedrijf waar Albert Heijn op de gevel staat. Zo zien we het, zo is het.”

Bron: VOG Redactie – Fabian Eijkhout