Streep door alternatieve aansluiting Hooipolder: “Wij zien het niet als een reëel alternatief.“

Er komt geen alternatieve aansluiting bij knooppunt Hooipolder. Rijkswaterstaat zet er een kruis door.

Bij knooppunt Hooipolder loopt het vaak vast. foto Ron Magielse/het fotoburo IPTCBron Ron Magielse / het fotoburo;Ron Magielse raamsdonksveerfoto : ron magielse aanschuiven voor de verkeerslichten in de spits bij knooppunt hooiploder;raamsdonksveer;nederland © Ron Magielse / het fotoburo

Rijkswaterstaat zet een kruis door een uitgedokterd plan van gemeente Geertruidenberg. van de gemeente Geertruidenberg. “Wij zien het niet als een reëel alternatief.“

De aanpak van Hooipolder begint in 2022, als eerste onderdeel van de hele aanpak van de A27 tot aan Houten. Daarbij verdwijnt de op- en afrit 34 bij de watertoren in Raamsdonksveer. In plaats daarvan heeft Rijkswaterstaat een aansluiting bij Statendam uitgetekend, die verkeer vanuit de A59 naar Raamsdonksveer, Oosterhout of Geertruidenberg brengt. Daarbij komt er een verbindingsweg door de Kartuizerpolder, die bovendien vlak langs Huntington-centrum De Kloosterhoeve gaat. Vanwege de doorsnijding van het groen en de mogelijke aantasting van het leefklimaat voor de Huntington-cliënten tekende de gemeente een alternatieve aansluiting: deze zou dichter bij het knooppunt moeten komen.

Een schematische weergave van de aanpassingen bij Hooipolder.

Bewegwijzering onvoldoende
Rijkswaterstaat en het ministerie stellen dat dit alternatief te veel bezwaren heeft: de bewegwijzering voldoet niet en maakt het minder veilig, er komt meer verkeer aan de oostkant van De Kloosterhoeve, er is onvoldoende gekeken naar de hoogspanningsmasten in de polder en de kosten zijn tientallen miljoenen meer. Daarbij stelt Rijkswaterstaat dat het alternatief van de gemeente in de toekomst een volledige ombouw van Hooipolder – naar geheel verkeerslichtenvrij – in de toekomst onmogelijk maakt. Rijkswaterstaat houdt vast aan de eigen aansluiting.

“We hebben hier veel druk opgezet“, reageert wethouder John van Vugt. “Het beleid bij Rijkswaterstaat is dat ze minder afslagen willen hebben.“ Daarnaast wijst hij op het eind vorig jaar genomen tracébesluit over Hooipolder en de verbreding van de A27. “Rijkswaterstaat wil nu niet meer meebewegen en wil geen opening meer geven, omdat dit de aanpak van het hele traject kan vertragen. Wij zitten met Hooipolder bovendien vooraan in de planning. Veel meer dan dit konden we niet doen. We beraden ons op wat nog mogelijk is en leggen dit voor aan de gemeenteraad.“

‘Geven nog niet op‘
“Wij geven nog niet op“, is Mireille de Wee, bestuurder van De Kloosterhoeve vastberaden. “We zien nog zeker mogelijkheden en gaan binnenkort met de gemeente en Thuisvester (eigenaar van het pand) in gesprek.“ Wat die mogelijkheden precies zijn, kan De Wee nu nog niet zeggen. “Dat heeft tijd nodig.“ Sowieso is De Kloosterhoeve in beroep gegaan tegen het tracébesluit. Dit bezwaar wordt behandeld door de Raad van State.

Bron: Bn De Stem – Sjoerd Marcelissen 18-04-19