Aanpak ‘kale’ passantenhaven Geertruidenberg

Met provinciale subsidie ter hoogte van € 145.000 kan de gemeente stappen maken.

Geertruidenberg – 02-05-2019 – De Timmersteekade in Geertruidenberg wordt opgeknapt. Er komt onder andere meer groen, en in de toekomst komen er meer historische schepen te liggen. © Pix4Profs / Johan Wouters

Met een subsidie van 145.000 euro voor de aanleg van wandelpaden en de inrichting van de passantenhaven aan de Timmersteekade kan Geertruidenberg een nieuwe stap zetten in de ontwikkeling van de Donge-oevers.

Beide projecten zijn onderdeel van de Zuiderwaterlinie. Daarvoor heeft de provincie een bedrag van in totaal ruim twee miljoen euro uitgetrokken.

Tien procent daarvan gaat naar de gemeente Geertruidenberg; naast de 145.000 euro lapt de provincie ook nog eens 65.000 euro voor het zichtbaar maken van de kasteelmuur op het Wilhelminaplein (zie artikel van woensdag).

,Ruim twee ton, dat is een aanzienlijk bedrag. Dat wij als kleine gemeente zo goed zijn bedeeld, daar zijn wij heel blij mee”, aldus wethouder Jan Vugt eerder deze week. ,,Het historisch knooppunt rondom de Donge-brug is kennelijk van veel waarde”,zegt hij over de eeuwenoude keten van elf vestingsteden. Aan diverse projecten in Bergen op Zoom, Willemstad en de Stelling Breda-Geertruidenberg is tonnen subsidie toegekend.

Route Impériale
De 145.000 euro voor de gemeente Geertruidenberg is bestemd voor de Route Impériale. De Route (van Parijs naar Amsterdam) is opgesteld per keizerlijk decreet in 1811 door Napoleon. In Geertruidenberg loopt die route via wandelpaden langs de Donge-oevers, de verbinding van Fort Lunet met de centra van Geertruidenberg en Raamsdonksveer. Die zijn voor een groot deel al gerealiseerd, aldus Van Vugt.

Verder komt de aanpak van de Timmersteekade, waar historische schepen moeten gaan aanleggen, nu heel dichtbij. Er is een nieuw inrichtingsplan in de maak voor de openbare ruimte. ,,Met name dat hoekje bij Allemanshil is niet bepaald een Eye Catcher”, vindt Van Vugt, die meent dat dit stuk nodig op de schop moet.

In het nieuwe inrichtingsplan is ruimte voor meer groen en meer bakken. De plek moet ook recht doen aan het schippersverleden in de vorm van een ‘belevingsplek’, aldus Van Vugt: ,,Dan kun je denken aan foto’s of een kiosk waarin het schippersverleden in beeld wordt gebracht. Ook komen er historische schepen te liggen, vrachtboten, sleepboten of zeilschepen. Eén schip ligt er al, daar kunnen er nog wel een stuk of vier bij.”

Bron: BN DeStem – Marja Klein Obbink 02-05-19