Hoe om te gaan met Wanbetalers

Kopzorgen door een niet betalende debiteur kan een ondernemer flink storen in zijn functioneren.

Wanneer iemand een wanbetaler is wordt verschillend gedefinieerd. Al met al is iemand in de basis al een wanbetaler als hij of zij buiten de door jou gestelde betaaltermijn betaald. Ondanks de wettelijke vastgestelde termijn van 30 dagen, zult u herkennen dat er altijd een aantal debiteuren zijn die er een sport van maken om zo laat mogelijk te betalen. Ze komen pas in actie na de laatste herinnering of wanneer u aangeeft een incassobureau in te schakelen. Kortom een wanbetaler kost u meer tijd en moeite.

Een wanbetaler kunt u van tevoren herkennen
U kunt namelijk een kredietwaardigheidscheck laten doen. Dit geeft inzicht in de financiële positie van uw klant. Mocht er sprake zijn van liquiditeitskrapte of onvoldoende rendement dan kan dit zich uiten in wanbetaling. Een kredietwaardigheidscheck is echter een momentopname en geeft geen garantie.

Persoonlijk contact boven alles
Zorg dat u geregeld contact opneemt met een wanbetaler. Laat het niet te makkelijk afhangen van mailtjes en berichten. Pak de telefoon en blijf met elkaar in gesprek. Dit houdt de relatie met je debiteur in stand en zo ontstaat er minder ruimte om de factuur langdurig onbetaald te laten.

Werk samen met een goed incassobureau
Zorg ervoor dat u op tijd schakelt met een incassobureau. Het incassobureau kan voor u aan de slag gaan om de vorderingen geïncasseerd te krijgen. De eerste brief vanuit een incassobureau is in de meeste gevallen al effectief. Uiteraard zijn er meerdere vormen van ondersteuning. Het voordeel hiervan is dat u niet zelf bezig hoeft te zijn met het incasseren van een vordering, dit kan u tijd en energie besparen. De belangrijkste tip hierbij is wel, om op tijd aan te kloppen bij een expert en niet teveel zelf ‘te rommelen’ met een zaak. Dit voorkomt onnodig werk en maakt de kans dat het bedrag geïncasseerd kan worden groter.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Rob Pijnenburg – Interpayment.

Heb jij ook kennis te delen? Laat het ons weten! Academy@vog.nl

Sabine van der Hulst
Coördinator VOG Academy