Wat betekent een harde Brexit nu echt voor Ondernemers?

Grenscontroles bij de veerboot zullen tot lange files leiden en chaos in Hoek van Holland verwacht.

Als de Britten straks op een harde Brexit afstevenen, wordt een chaos in Hoek van Holland verwacht. Grenscontroles bij de veerboot zullen tot lange files leiden. ‘Straks missen we letterlijk en figuurlijk de boot’, zegt Marcus Post van transportbedrijf Post-Kogeko.

‘Geef ons duidelijkheid. Wordt het een harde Brexit? Zegt het dan nu, want dan kunnen we gericht investeringen doen’, zegt Marcus Post, commercieel directeur van transportbedrijf Post-Kogeko in Maasdijk. Een groot vraagteken vormt ook de chaos die zal ontstaan op de wegen naar de veerboot in Hoek van Holland. Post-Kogeko vormt met collega-transporteur Visbeen het samenwerkingsverband DailyFresh. Dat vervoert dagelijks tussen de 200 en 300 trailers met voedingsmiddelen naar Engeland, die onder meer worden verscheept via Stena Line in Hoek van Holland.

Files na harde Brexit
‘We hebben nu vrijwel geen last van files op de wegen naar de ferry’, zegt Post. ‘Dat wordt zeker anders als na een harde Brexit alle papieren moeten worden gecontroleerd. We kunnen nu bijvoorbeeld tomaten die ’s ochtends vroeg in het Westland zijn geplukt rond 11.00 uur bij tuinders inladen en om 13.30 de trailer aanleveren bij de ferrymaatschappij. Maar als we de boot straks missen door files komt de lading pas de volgende ochtend aan. Het gaat wel om verse producten. Wil de klant de bestelling nog of stuurt hij de pallet dan retour?’

Fastlane voor transportbedrijven nodig
Post zou in elk geval willen dat er een fastlane komt voor transportbedrijven die alle documenten op orde hebben. ‘Als je je papierwerk zoveel mogelijk vooraf digitaal kunt regelen, hoeft het oponthoud bij de douane niet zoveel langer te duren. Dat kan via het Port Community System van Portbase. Maar als er een transporteur die de boel niet goed heeft geregeld in jouw rij staat, houdt die de boel op.’

Graag een ‘Fastlane’ voor wie zijn zaakjes op orde heeft

Post, die door de drie bedrijven is aangesteld als projectleider Brexit, verwacht vooral rond de twee dagelijkse afvaarten in de middag en avond opstoppingen naar en in Hoek van Holland. Er zijn wel plannen om de verkeerssituatie aan te passen en extra parkeerruimte voor wachtende vrachtwagens te creëren bij de afvaartplek, maar die gaan de chaos niet voorkomen. En dan komt ook nog eens het zomerseizoen eraan in de badplaats. ‘Je ziet nu al dat de wegen richting de stranden vol staan als het één dag mooi weer is in Nederland.’ Strandgangers zullen dan ook gebruik gaan maken van de Hoekse Lijn, de nieuwe metroverbinding tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Het eindstation ligt vlakbij de afvaart. ‘Dat betekent dat elke 7 minuten de slagbomen dichtgaan.’

2.000 extra douaniers
DailyFresh kan als het moet uitwijken naar andere havens of de tunnel bij Calais, maar moet daar wel op tijd voor kiezen. En dan nog: welke situatie treffen de chauffeurs bij Calais aan? Ook voor de situatie in Engeland houdt Post zijn hart vast. ‘Daar werken ze nog met drie verschillende douanesystemen. Dat moet er één worden. Ondertussen zijn in het Verenigd Koninkrijk 2.000 extra douaniers nodig.’

Toch is er ook een lichtpuntje. ‘De Brexit biedt een kans voor bedrijven die net als wij zijn gespecialiseerd in vervoer naar Engeland. Kleine bedrijven die Engeland erbij doen zullen afhaken. Wij kunnen ons nog verder specialiseren.’

Paul Scheer
redacteur Forum VNO/NCW
scheer@vnoncw-mkb.nl