Google Mijn Bedrijf: hoe je als ondernemer lokale zoekresultaten domineert

Dit artikel kan jou als ondernemer ver en vooral zichtbaar vooruithelpen op Google.

Zoekresultaten worden in grote maten beïnvloedt door de ‘lokale intentie’ tijdens het zoeken.

Ben je een ondernemer die afhankelijk is van lokale zoekresultaten in Google of werk je bij een bedrijf dat meerdere vestigingen in Nederland heeft? Blijf dan vooral doorlezen.

Wist-je-dat de vindbaarheid op een zoekwoord als ‘meubelwinkel’ in Groningen andere zoekresultaten toont dan in Vlissingen? De zoekresultaten worden in grote maten beïnvloedt door de ‘lokale intentie’ tijdens het zoeken. Iemand die in Groningen naar een meubelwinkel zoekt, krijgt lokale zoekresultaten te zien van meubelwinkels die dicht in de buurt liggen. Vice versa geldt natuurlijk voor Vlissingen.

Google Mijn Bedrijf: een korte introductie
Tegenwoordig beschikken de meeste bedrijven over een Google Mijn Bedrijf (GMB) vermelding. Heb je dit nog niet? Meld je zelf dan aan op deze pagina. Dit duurt niet lang en is vrij eenvoudig.
Een snelle manier om hoog te scoren in de lokale zoekresultaten is door je GMB-pagina te optimaliseren. Stel ik zoek in vanuit Bussum op administratiekantoor dan krijg ik het volgende te zien:

Voor een Google Mijn Bedrijf-vermelding is een website niet eens een vereiste. Beschik je nog niet over een website dan is een Google Mijn Bedrijf-vermelding altijd de eerste stap die je moet nemen om alvast zichtbaarheid te realiseren.

Druk ik op ‘meer plaatsen’ dan krijg ik de volgende kantoren te zien:

In de situatie van ‘administratiekantoor’ in de locatie ‘Bussum’ worden er in eerste instantie slechts drie vestigingen getoond in de zoekresultaten. Klik je op ‘meer plaatsen’ dan zijn er veel meer kantoren in de buurt. Het merendeel van deze kantoren heeft de GMB-vermelding niet geoptimaliseerd, zo zie je dat de meeste vermeldingen niet beschikken over reviews of zoekwoorden in de titel. Dit is een gemiste kans! Aangezien het niet veel moeite kost om deze te optimaliseren.

Redenen om de Google Mijn Bedrijf pagina te optimaliseren:

  • het is eenvoudige strategie om op de 1e pagina van de zoekresultaten te komen
  • snel zichtbaar voor (lokale) potentiële klanten
  • handig als potentiële klanten de route naar je bedrijf zoeken (service)
  • eerste indruk van je bedrijf wanneer mensen op merknaam zoeken of op zoek zijn naar je diensten/producten
  • concurrenten die wel optimaliseren, zorgen ervoor dat je niet meer zichtbaar bent

Hoe kan je je Google Mijn Bedrijf pagina optimaal inzetten
Stel je werkt bij een meubelwinkel en jouw bedrijf is op diverse locaties in Nederland actief. Zorg dan dat je voor elke locatie een Google Mijn Bedrijf-pagina aanmaakt, optimaliseert en vervolgens de resultaten hiervan bijhoudt met een ranking tool
(bijvoorbeeld SEranking/AWR/Ranktracker/AccuRanker).

Neem als voorbeeld de woonboulevard in Amsterdam. Hier bevinden zich meerdere meubelwinkels. Als er vanuit de locatie Amsterdam wordt gezocht op ‘meubelwinkel Amsterdam’ dan zie je onder de Google Ads-advertenties de volgende zoekresultaten:

Wat opvalt, is dat er bij de GMB-zoekresultaten geen enkele meubelwinkel van Villa Arena aanwezig is, bijvoorbeeld HACO of Sander Meubelstad Toevalligerwijs zie je wel dat de organische zoekresultaten verder lokale zoekresultaten bevatten aangezien Villa Arena op de 2e plaats staat.

Mensen die op zoek zijn naar een meubelwinkel in Amsterdam vinden op de zoektermen ‘meubelwinkel Amsterdam’ geen enkele meubelwinkel die in de Villa Arena zit. Logischerwijs is dit afhankelijk van meerdere factoren, als voorbeeld de locatie vanaf waar je zoekt. Heeft jouw bedrijf een GMB-pagina dan is het dus interessant om te onderzoeken in hoe verre je zichtbaar bent.

De ranking van een Google Mijn Bedrijf-pagina in Google is afhankelijk van diverse factoren. Hieronder zie je een overzicht van de ranking factoren:

In het kort:

  • de linkpopulariteit van de GMB-pagina
  • gegevens zoals naam / adres / telefoonnummer juist ingevuld
  • worden er zoekwoorden in de titel + copy getoond
  • hoeveel mensen klikken op de vermelding (CTR)
  • wat is de locatie van iemand die zoekt t.o.v. het bedrijf
  • komen de NAW gegevens overeen met externe citaties
  • aantal reviews (ratio positief / negatief)
  • sociale signalen

Naast de ranking van je GMB vermelding wil je ook de juiste uitstraling hebben. Zie de GMB-pagina als een kleinere versie van de homepage van je website. Er staan dus twee punten centraal:

– de vindbaarheid van je GMB pagina optimaliseren
– de uitstraling van je GMB pagina optimaliseren

1. Creëer extra links naar je Google Mijn Bedrijf pagina

Het aantal domeinen dat linkt naar je GMB-pagina heeft een grote invloed op je vindbaarheid. Dit is wel een arbeidsintensieve en tijdrovende klus. De domeinkracht is ook voor je eigen website een belangrijke factor. Als het gaat over het vergaren van kwalitatieve links dan heeft je eigen website dus wel de voorkeur. Heb je de luxe om naast deze kwalitatieve links voor je website ook links te vergaren voor je GMB-pagina? Dan kan je de invloed hier van testen door een aantal links naar je GMB-pagina te plaatsen.

2. Zoekwoorden toevoegen in titel

Voeg zoekwoorden toe aan de titel van je GMB-pagina. Dit doe je op de plek waar bij onderstaande afbeelding ‘Sanders Meubelstad Amsterdam’ staat. Dit door het bijvoorbeeld aan te passen naar ‘Sander Meubelstad Amsterdam – meubelwinkel & meer’ of iets dergelijks.

Let op: houd het wel leesbaar!

3. Monitor en vraag klanten om een review te schrijven

Vraag klanten om reviews te schrijven over je diensten of producten. Dit is niet alleen feedback waar je iets mee kan, maar ook interessant om te lezen voor potentiële klanten.

4. Kies voor de juiste afbeeldingen op je Google Mijn Bedrijf pagina

Zorg voor afbeeldingen die passen bij de gewenste identiteit. Met je Google Mijn Bedrijf-pagina kan je zorgen voor een optimale eerste indruk. Doe je dit goed dan stimuleer je potentiële klanten om contact op te nemen of een winkel te bezoeken.

5. Maak gebruik van Google Posts

Met behulp van Google Posts kan je meer opvallen. Niet zo zeer als mensen zoeken op een generieke zoekterm als ‘meubelwinkels’ maar wel als ze zoeken op je merknaam. Hier in kan je je onderscheiden van concurrenten. Neem als voorbeeld IKEA:

Google Posts blijven 7 dagen online tenzij je een template gebruikt met een date range.

  • Ideale lengte voor Google Post afbeelding = 1200 x 900 pixels
  • Google Post afbeeldingen worden niet in het midden van de afbeelding verkleind. De focus ligt iets hoger dan het midden van de afbeelding en is verder niet consistent.
  • Het croppen van de afbeeldingen op mobiel is niet hetzelfde als op desktop
  • Bij dit .psd bestand van Greg Gifford kan je kijken hoe je Google Post afbeeldingen er uit komen te zien
  • Je kan ook video’s uploaden (bestandsgrootte max 100 mb of 30 seconden)

6. Gebruik UTM tagging bij je Google Mijn Bedrijf links

Op deze manier kan je meten hoeveel verkeer er uiteindelijk van je GMB-pagina komt. Je kan dit vervolgens dan ook per vestiging vergelijken om zo de CTR te meten. Is de positie in de zoekresultaten nagenoeg gelijk? Doe dan tests om de CTR op je GMB-pagina te verhogen, bijvoorbeeld door de copy of afbeeldingen aan te passen.

7. ‘Vragen en antwoorden’ sectie

Houd deze sectie goed in de gaten! Het komt vaak voor dat bedrijven vergeten antwoord te geven op vragen. Zorg dat je positief opvalt.
Met de komst van de smartphone communiceren we tegenwoordig vooral zo efficiënt mogelijk. Smalltalk, het ouderwets kletsen over koetjes en kalfjes, dreigt een vergeten kunst te worden. Zonde, zegt Michiel Dijkman van Samsung Benelux. Kunnen keuvelen met een collega, klant of zakenpartner kan je werkende leven goed doen.

Bij 3 upvotes op een vraag wordt een vraag ook onder de GMB-vermelding vertoond als mensen zoeken op zoektermen die de volledige GMB-vermelding tonen (meestal bij merknaamgerelateerde zoekopdrachten):

Telefoonnummer of URL’s zijn niet toegestaan in antwoorden. Deze worden er uit gefilterd.

8. Monitor de rankings van je Google Mijn Bedrijf op lokaal niveau

Het monitoren van hoe je website scoort op bepaalde zoekwoorden is op zich niks nieuws. Wat ons wel opvalt, is dat bedrijven met meerdere vestigingen of bedrijven die erg gebonden zijn aan de lokale vindbaarheid vrijwel nooit de rankings bijhouden van de Google Mijn Bedrijf-pagina. Stel je hebt een filiaal in Utrecht, Rotterdam en Eindhoven en je hebt hier een GMB-pagina voor. Zorg dan dat je de rankings hiervoor bijhoudt, zodat je de prestaties kan evalueren en bijsturen (indien noodzakelijk).

Wil je alle presentaties van MozCon 2019 (een jaarlijks seo, mobile en conversion optimization event in de VS, red.) omtrent local seo bekijken? Op onze website lees je een samenvatting van alle 26x presentaties. Ook vind je er een samenvatting van presentaties op het gebied van link building en online advertising.

Zorg voor een optimale Google Mijn Bedrijf pagina

Elk bedrijf heeft profijt bij een optimale Google Mijn Bedrijf-pagina. Met een optimale GMB-pagina ben je niet alleen beter vindbaar bij lokale zoekresultaten maar kan je ook een optimale eerste indruk en service bieden aan potentiële klanten of mensen die al klant zijn en op zoek zijn servicegerichte informatie, zoals de contactgegevens of het adres.

Veel concurrenten spenderen amper tot geen tijd aan de GMB-vermelding. Doe je dit wel? Dan vergroot je de kans om sneller contact te maken met potentiële klanten!

Bron: de Ondernemer – Bas Klein/Foto: KIMMO BRANDT (EPA) 07 augustus 2019