Het kan hard gaan met de waterstofauto

Er komen tankstations in Oosterhout en Roosendaal

Investeerders Robert van Wezel (links) en Paul Smits (midden) willen de energie van windmolens omzetten in waterstof. Wethouder Marcel Willemsen steunt hen hierin. © Pix4Profs-Ron Magielse

Discussies over waterstofauto’s gaan vaak over het gebrek aan tankstations, het productieproces, het energieverlies en de prijs. Aan de eerste twee bezwaren komt binnenkort een eind.

Pioniers als Paul Smits investeren in groene tankstations in Roosendaal en Oosterhout en onderhandelt over Tilburg, Oss en Den Bosch. Los daarvan opent het bedrijf Pitpoint in Breda een waterstofstation.

Thuis mag hij het er niet meer over hebben. ,,Ze worden er gek van”, zegt ondernemer Paul Smits (63) uit Made. Smits zit sinds 1987 in de brandstoffenhandel en is sinds 2002 eigenaar van de benzinestations van Tankpunt. Smits gelooft in waterstof. In 2017 verkocht hij vier van de vijf tankstations om geld vrij te maken voor het groene wondergas.

Ieder automerk heeft waterstofauto’s

,,We moeten de impasse doorbreken. Het is het kip-en-het-ei-verhaal. Automobilisten zijn terughoudend, omdat er niet veel tankstations met waterstof zijn. Investeerders aarzelen, omdat weinig mensen een waterstofauto hebben. Maar let op, ieder automerk heeft waterstofauto’s ontwikkeld. Er rijden er in Nederland 150 rond. Dit kan hard gaan. Ik stap nu in en ga volgend jaar twee tankstations openen waar je waterstof kunt tanken. Eerst in Roosendaal aan de Aanwas op Borchwerf II en daarna aan de Logistiekweg in Oosterhout.”

800 kilo per dag met een molen

De eigenschappen van waterstof zijn veelbelovend. Als het goedje met groene energie wordt opgewekt, is er geen CO2-uitstoot. Er komt zelfs geen enkel schadelijk gas vrij na gebruik. Alleen een straaltje schoon water. Probleem is dat er voor de productie van waterstof veel groene energie nodig is. Smits: ,,Dat valt mee. Met een windmolen op Weststad kunnen we per dag 800 kilo waterstof maken. Daarmee kunnen 80 vrachtwagens met een volle tank de weg op. Je moet ergens beginnen. Als de vraag toeneemt,  gaan we meerdere windmolens gebruiken. Er staan er per slot van rekening zes op bedrijventerrein Weststad.”

De Olympische Spelen in 2020 draaien volledig op waterstof

Smits werd enthousiast na een gesprek in 2014 met hoogleraar toekomstige energiesystemen, Ad van Wijk van de TU in Delft. ,,Die man heeft me ervan overtuigd dat het gebruik van fossiele brandstoffen op zijn eind loopt. De voorspellingen lopen uiteen, maar ik denk dat het snel gaat als de overheid er vol op inzet. Ik heb gezien wat er in andere landen gebeurt en dat is veelbelovend. In Duitsland worden op dit moment 400 waterstoftankstations aangelegd. Dat vind ik als ondernemer overtuigend genoeg. In Japan draaien de Olympische Spelen volgend jaar volledig op waterstof. Leeds wil als stad in zijn geheel overstappen. Ook in Nederland zijn er regio’s die voorop lopen zoals Groningen, Arnhem en Rotterdam. In Brabant is er een afwachtende houding en dat terwijl er enorm veel potentie is door de vele windmolens.”

Energieverlies

Critici beweren dat er bij het opwekken van waterstof veel energie verloren gaat. ,,Niet bij ons”, zegt Smits. We maken de waterstof naast de windmolen. Dan is er geen energieverlies. Ook in de auto zelf verlies je niet veel. Een auto die op waterstof rijdt, heeft een bereik van 600 tot 700 kilometer. En je tankt het net zo snel als benzine.”

Terugdringen CO2

Wethouder duurzaamheid in Oosterhout, Marcel Willemsen, steunt het initiatief. ,,Dit past perfect in onze energieplannen”, zegt Willemsen. ,,We moeten aan de normen van het klimaatakkoord voldoen. Daarom willen we een groen energiepark in de Oranjepolder aanleggen. Nu hebben we een ondernemer uit ons eigen gebied die met waterstof aan de slag gaat. Dat is goed voor het terugdringen van CO2. Daar zijn we erg blij mee. Als de tankstations er staan, schaffen we als gemeente vrachtwagens op waterstof aan. Daarnaast dragen we de boodschap uit op het Duurzaamheidsevent voor ondernemers op 8 oktober.” Smits is ook in gesprek met Tilburg, Oss en Den Bosch voor het opzetten van waterstofstations.

Duurzaamheidsevent

Op dinsdag 8 oktober om 13.45 uur start het Oosterhouts Duurzaamheidsevent voor ondernemers in De Bussel. Paul Smits is een van de sprekers. Op 31 oktober maakt Pitpoint tijdens de businessdag Breda op Waterstof meer bekend over het waterstofstation in Breda.

Enthousiast

Wouter van der Laak uit Helmond rijdt sinds 2015 in een waterstofauto, een elektrische auto met waterstoftank. Hij werkt voor Waterstofnet, een organisatie die waterstof stimuleert. ,,Ik ben er als automobilist enthousiast over. Je tankt binnen vier minuten. De kosten zijn tien euro per kilo. Op een volle tank van vijf kilo kun je 600 kilometer rijden. De brandstofcel heeft een efficiency van 60 procent. De rest gaat verloren aan warmte. Als je deze in de winter gebruikt, is de efficiency hoger.”

Groene tankstations

Als waterstof wordt opgewekt met groene energie is het een schone en onuitputtelijke energiebron. Zonder CO2 of andere uitstoot. Waterstof kan worden gemaakt door water onder stroom te zetten en zo zuurstof en waterstof van elkaar te scheiden. Als waterstof met aardgas wordt gemaakt, komt er wel CO2 vrij. Deze grijze of blauwe waterstof wordt veel in de industrie gebruikt. Bij blauwe waterstof wordt de CO2 opgeslagen. Bij de tankstations die in Brabant gepland staan, gaat het om groene waterstof. Critici geloven niet in de haalbaarheid, omdat er veel groene energie nodig zou zijn om waterstof te maken. Ondanks de kritiek heeft Shell tientallen waterstofstations geopend in Duitsland, Engeland en Californië. Het bedrijf Pitpoint investeert in tientallen tankstations in Nederland en België. Sommige gemeenten en bedrijven als Ikea willen hun wagenpark op waterstof laten rijden.  In Nederland kan er op dit moment bij drie waterstofstations getankt worden in Rhoon, Arnhem en Helmond. Volgend jaar komen daar Oosterhout, Roosendaal, Breda en Dordrecht bij.

Bron: BN De Stem – Rob Musters 08-10-2019