Je bedenkt de innovatie van het jaar – en dan?

Het Delftse Physee eindigde op de eerste plaats in de KVK Innovatie Top 100 met hun ‘smartskin’, een glazen gevel met zonnecellen en sensoren.

Stroomopwekkende ramen, ook wel smartskins, is een Nederlandse vinding. Van Physee uit Delft.

Kijk mee naar het ontstaan van deze ‘smartskin’ en de uitleg van cfo/co-founder Willem Kesteloo, van prototype tot eindresultaat, in deze eerste aflevering van onze nieuwe videoserie ‘Het Prototype’.

Ontwikkeling van het prototype
Willem Kesteloo en Ferdinand Grapperhaus bouwden het eerste prototype van hun ‘stroomopwekkend raampje’ tijdens hun studie Natuurkunde aan de TU Delft. Het zag eruit als een ‘gameboy met zonnecellen aan de zijkant’. Inmiddels biedt het bedrijf een ‘bouwpakket aan producten’ en werken er meer dan dertig mensen met verschillende nationaliteiten. De huidige geavanceerde ramen met zonnecellen en sensoren staan ver af van het prototype, maar toch moeten we het belang van het prototype niet onderschatten.

Kesteloo (cfo/co-founder) ,,We waren ervan uitgegaan dat iedereen wel stroomopwekkende ramen zou willen, maar we stuitten tijdens het uitleggen toch op veel weerstand en kregen vragen als ‘hoe dan’ en ‘wordt het niet lelijk?’ Het prototype wierp weer andere vragen op, zoals ‘hoe warm worden de ramen dan’ en ‘wat was het weer op dat moment?’ Daarom besloten we sensoren toe te voegen, om metingen uit te kunnen voeren.”

Bekijk hier de eerste aflevering van de videoserie ‘Het Prototype’:

‘In de toekomst zelfregulerende huizen’
Momenteel is Physee met haar slimme zonnecellen en sensoren actief in de bouwsector. De scale-up uit Delft verkoopt de zogenoemde ‘smartskin-propositie’ aan ontwikkelaars en eigenaren van grote bouwprojecten en ziet dat, na jaren van missiewerk, de ontwikkelaars nu ook zelf de Physee-techniek actief overbrengen aan hun klanten. ,,Wij verkopen dus eigenlijk geen ramen, maar leveren onze technologie, zodat er vervolgens per project een smartskin van wordt gemaakt om energie te besparen.”

Kesteloo voorziet een toekomst waarin elk huis zelfregulerend wordt. ,,De huid van de mens weet ook precies wanneer het moet zweten of kippenvel moet hebben en heeft geen centrale capaciteit nodig. Het systeem vergt eigenlijk heel weinig energie, maar houdt wel je lichaam op een constante temperatuur. We zien dit ook bij de gevels zo werken.” Ramen zullen over een paar jaar zelf nadenken of ze open of dicht moeten en communiceren dat met elkaar, denkt Kesteloo. Ook lichtwering, airco en ventilatie zullen door het huis zelf worden verzorgd, op basis van inkomende data en zonne-energie.

Volgende stap in glasinnovatie
Volgens Kesteloo was de keuze om te beginnen in de bouwsector logisch omdat daar de energieverliezen het grootst zijn. Momenteel werkt hij aan een concreet plan voor de tuinbouw, dat snel toegepast moet gaan worden. ,,We willen graag zo energie-efficiënt mogelijke kassen realiseren.” Een volgende markt ligt al in het vizier. ,,Onze technologie kan ook heel goed worden toegepast in auto’s, vliegtuigen, boten en treinen.”
De strategie om via bepaalde markten ruiten en glas te voorzien van de slimme zonnecellen en sensoren, lijkt omslachtig. Maar de glasindustrie zat een paar jaar geleden nog niet te wachten op Physee. Inmiddels is het sentiment veranderd en praat het bedrijf uit Delft met de grootste fabrikanten.

,,Zij hebben enorm veel interesse in onze hardware en software voor hun eigen producten”, legt Kesteloo uit. ,,Het liefst worden wij de volgende stap in glasinnovatie, van enkel glas naar isolatieglas en nu naar glas met een stroom- en data-opwekkend draadje eraan. Ik verwacht dat dat over vijf jaar het geval is en hopelijk komen die draadjes dan van ons.”

10 miljoen aan groeikapitaal nodig
De toekomst lijkt er goed uit te zien voor Physee. In 2019 is er voor ruim één miljoen euro aan omzet binnengehaald en Kesteloo voorziet een jaarlijkse verdrievoudiging. ,,We zijn tot nu toe zo gefinancierd dat we onze vrijheid goed hebben kunnen behouden om het product door te ontwikkelen tot een propositie die ook economische gezien zin heeft. Maar om tot schaalbare winstgevendheid te komen, hebben we nog tien miljoen euro aan groeikapitaal nodig.”

Physee is in gesprek met verschillende soorten partijen. “Denk hierbij aan contracten met grote glasfabrikanten of investeerders die naast een financieel belang ook hetzelfde duurzaamheidsbelang voor ogen hebben.”

Bron: Martin Kuiper / Mediatic 7 februari 2020