Communicatie in tijd van crisis

In de situatie zoals die nu is, kent ook communicatie een uitdaging. De onzekerheid lijkt het ergste van alles te zijn. De impact op het zakelijke aspect van veel bedrijven in deze crisis is aanzienlijk en soms niet te overzien.

real-women-beautiful-business-woman-with-a-phone-in-her-hand-in-an-office_t20_JYVWeE

De invloed van de manier waarop je communiceert bepaald ook de weerslag in en buiten je bedrijf. Als je een bedrijf of een merk hebt, is het verstandig om je communicatie af te stemmen op de situatie. Het is duidelijk dat sommige bedrijven zeer succesvol communiceren, andere hebben hier meer moeite mee en sommige communiceren helemaal niet met hun klanten, medewerkers en partners. Een aanzienlijke groep is gestopt met communiceren en wachten af wat hun concurrenten doen. Dat is jammer. Terug gaan naar de krachten in je eigen bedrijf is hier cruciaal. Communiceer concreet met je klanten, toon empathie, help een ander en hou elkaar in het oog. De kans bestaat dat dit nu geen geld oplevert, maar situaties als deze worden in de hoofden van mensen gekerfd. Correct gedrag in het belang van de samenleving kan de positie van je bedrijf versterken.

Het beëindigen van communicatie ondermijnt het vertrouwen van je bestaande klanten, medewerkers en partners. Door duidelijke communicatie laat je zien dat je er nog steeds bent, dat je over hen en de situatie nadenkt en dat je je best doet om de oplossing te vinden om zo goed als mogelijk met de situatie om te gaan. Dit verstrekt niet alleen de huidige band, maar creëert ook extra vertrouwen.

Vertrouwen is cruciaal voor zowel de korte als op lange termijn.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Jessica Eland – Jes! Marketing

Heb jij ook kennis te delen? Laat het ons weten! Academy@vog.nl

Coördinator VOG Academie – Sabine van der Hulst

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.