Dat willen we niet!’ Wethouder John van Vugt is echt boos op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Wethouder John van Vugt op het stuk fietspad dat verdwijnt. Op de achtergrond het gebied waar de gemeente een nieuw fietspad wil, maar Rijkswaterstaat niet. © Pix4Profs/Jan Stads

Wat speelt er: bij de aanpak van de A27 moeten ook de bruggen worden aangepakt, waaronder die bij Keizersveer. Die wordt verhoogd, waardoor het fietspad tussen Hank en Raamsdonksveer een andere loop krijgt.

Het ministerie kiest voor een variant waarbij de fietsers de drukke Maasdijk moeten oversteken. Van Vugt (Mobiliteit en Verkeer) heeft een alternatief laten tekenen, waarbij de fietsers de Maasdijk niet over hoeven. Enige nadeel: dat stukje kost zo’n 800.000 euro meer. En die rekening legt de minister op het bordje van de gemeente. De reactie van Van Vugt: ,,Koekenbakkerswerk.”

Nieuwe richtlijnen
Door de voorgenomen verbreding van de A27 komen er ook nieuwe bruggen. Van Vugt: ,,Volgens nieuwe richtlijnen moeten die worden verhoogd, met drie tot vijf meter. Zo zijn ze op de scheepvaart van de toekomst voorbereid. Dan moet er dus ook een nieuw fietspad komen. Op schooldagen rijden er zo’n 350 scholieren over dit punt, heen en terug”, weet Van Vugt.

,,Over de Maasdijk rijden dagelijks 5.000 forensen plus heel veel vrachtverkeer. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties voor de overstekende fietsers. Dat willen we niet. We hebben onze variant voorgelegd aan de mensen van het ministerie, en ook die zien in dat die veiliger is dan met een oversteek.”

Volgens de wethouder is het een principekwestie: ,,Zij veranderen de situatie, wij hebben daar nu een goed fietspad liggen. Waar we bovendien niet lang geleden tonnen in hebben geïnvesteerd. Moeten wij dan betalen voor de veiligheid, terwijl we die nu goed op orde hebben? Dat vind ik absurd. Tenenkrommend. En ik krijg het niet uitgelegd.”

De meerprijs van acht ton zit hem kennelijk in het grondwerk dat voor het alternatief moet worden gedaan. ,,Dat is meer dan wanneer het fietspad ‘meeloopt’ met het nieuwe wegdek van de brug”, zegt Van Vugt. ,,Dat kan, dat snap ik. Maar door ons plan spaart het ministerie ook geld uit. In hun voorstel lag er ook aan de overkant een fietspad, maar daar zagen ze op ons advies vanaf. Via een lange ‘slinger’ konden fietsers aan die kant tegen de steile brug op. Niemand maakt daar gebruik van, zeiden wij, dus houd de fietsers aan één kant van de brug. Daar zijn ze al mee akkoord gegaan.”

Onredelijk
Maar goed, de heikele kwestie van de oversteek ligt er nog. Van Vugt: ,,Wij zijn als gemeente verantwoordelijk voor de veiligheid van onze inwoners. Om de gevolgen van hun plan bij ons neer te leggen, vind ik ronduit onredelijk. Zo maken ze er ons probleem van. Helaas kunnen we als gemeente niet in beroep gaan tegen plannen van het Rijk. Maar uiteraard laten we het hier niet bij zitten. Volgende week dinsdag praten we in Den Bosch met medewerkers van Christophe van der Maat, de verantwoordelijk gedeputeerde”, vertelt Van Vugt.

,, Hopelijk vindt hij met onze bezwaren een ingang bij minister Cora van den Nieuwenhuizen. Zij was in een recent verleden ook gedeputeerde van Brabant, en daarnaast een partijgenote van Van der Maat. Dus we hopen dat we langs die kant iets kunnen bereiken.”

Het ministerie heeft nog niet gereageerd op onze vraag om commentaar.

Bron: BN De Stem – Joost Klaverdijk 09-04-19

Ontdek meer van VOG Verenigde Ondernemers Geertruidenberg

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder