6 redenen om ondernemer te worden

De economie trekt aan, dat is één. Wat zijn – volgens de goeroes van vandaag – de andere zes redenen om nu dat gouden idee te verwezenlijken?

1. Jij geeft betekenis

In de afgelopen decennia zijn de almachtige traditionele instituten een voor een in elkaar gezakt. Van kerken tot banken tot grote bedrijven. Corruptieschandalen hebben de schaamlap weggetrokken, hun gezag is afgebrokkeld, verkruimeld, history. Wie we nog vertrouwen? Jou, de startende ondernemer, de man of vrouw met hart voor de zaak, de bezielde entrepreneur voor wie het gaat om authenticiteit, echtheid, om de wil om betekenis te geven aan zijn klant. Het draait niet langer om het bezit van nog meer spullen, om het verzamelen of volgen van nog meer informatie, om vlug genot, nee, het gaat om betekenis. Laat het resoneren, zo stellen de economische orakels.

2. Beginnen was nog nooit zo gemakkelijk

Je hoeft je favoriete stek in de koffiebar niet te verlaten. Sterker, je hoeft je eigen huis niet eens uit. De technologie stelt je in staat vanachter de keukentafel van start te gaan. Bij de KvK kun je je zaak digitaal aanmelden en online een afspraak maken: je hoeft alleen nog even langs te wippen om jezelf te legitimeren en een inschrijfvergoeding te betalen. Ook old skool, maar goed, daarna begint het feestje van jouw eigen business. Partners vinden, investeerders verleiden, (virtuele) kantoorruimte huren, de administratie bijhouden maar ook adverteren, promotie, je merk opbouwen – met een tablet in je hand verover je de wereld.

3. De wereld is je klant

Precies, de wereld. Het adagium ‘act local, think global’ heeft nooit eerder zoveel wind in de zeilen gehad. Oké, een recent voorbeeld. Chordify, een initiatief van de Utrechtse wetenschapper Bas de Haas. De Haas wilde een service ontwikkelen die van elk muzieknummer automatisch de akkoorden uitrekent en toont, zeg maar een Spotify voor muzikanten. Hij verzamelde via zijn netwerk een groepje mensen om zich heen dat de onderliggende techniek programmeerde en een vlekkeloze interface ontwierp die gebruikers in staat stelt à la minute met hun favoriete nummer mee te spelen. Eén klik op de knop in de Chordify-app en de akkoorden rollen over het scherm, zelfs live meespelen is mogelijk. Gelanceerd in januari 2013 telt Chordify al meer dan twee miljoen gebruikers per maand, wereldwijd. De basisfuncties zijn gratis, voor premium functies (zoals het aanpassen van akkoordenschema’s) moet worden betaald. Geïnspireerd geraakt?

4. Je neemt je lot in eigen hand

De werkloosheid stijgt terwijl de economie geleidelijk groeit. ‘Baanloze groei’ is dit paradoxale fenomeen gedoopt. ‘Een nachtmerrie,’ oordelen de vakbonden. Of ze te vroeg somberen – de werkgelegenheidsstatistiek volgt de groeicijfers doorgaans altijd – zal de tijd moeten uitwijzen. Maar, wanneer jij kiest nu voor een eigen bedrijf, ga je zelf achter het stuur zitten. Robots, hyperefficiënte automatiseringssystemen? Wees niet bang voor deze demonen maar laat ze voor jouw bedrijf werken.

5. Je volgt je passie

Toegegeven, een eigen bedrijf starten gaat je veel tijd kosten. Maar, het voelt veel minder als werktijd wanneer je je passie volgt, een product of dienst introduceert waar je werkelijk in gelooft. In een studie onder werknemers gaf 84 procent van hen aan dat ze meer interesse zouden opbrengen voor hun werk wanneer ze als eigen baas functioneerden. Wachten op het stempel van andere afdelingen, op de goedkeuring van je chef of op het moment dat de ideeënbus met jouw waardevolle suggesties wordt gelezen? Het is verleden tijd wanneer je zelf aan de slag gaat.

6. Er is overal vraag

De economie scharniert naar een situatie waarin kennis en ideeën aloude factoren als arbeid, land en kapitaal verslaan als belangrijkste aanjagers van economische groei. In een rede die ze twee maanden terug op de universiteit van Stanford hield, noemde IMF-chef Christine Lagarde het tijdsgewricht waarin wij leven ‘de meest opwindende periode van de menselijke geschiedenis.’ IJdele kletspraat? Wellicht, mensen die hun eigen era als volkomen nietszeggend wegredeneren, zijn nu eenmaal schaars. Toch heeft Lagarde wel een punt. Technologie en economie zijn verweven geraakt in een spiraal die de boel steeds sneller opdrijft. De smart phone van vandaag is slimmer dan de laptop van vijf jaar geleden, nog even en huizen worden niet meer gemetseld maar geprint in 3-D en obers? Ja, zo lazen we laatst in de krant, de irritante ober is zijn baan niet meer zeker. In Tokio is hij al vervangen door een attente én intelligente robot. ‘Science fiction wordt science fact,’ stelt Lagarde. Deze overgang creëert een tornado die blijft vragen om slimme oplossingen, betere producten, adequate diensten. Al een idee?