’A27 in de lucht veel goedkoper’

Een goedkoop alternatief voor het uitbreiden van de snelweg A27 tussen Breda en Utrecht is wellicht een snelweg op een hoogte van vijfenhalve meter.

„Op de weg kan zelfs na 2030 geld worden verdiend”, zegt de Stichting HogeSnelWeg. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) moet binnenkort beslissen welke van vier opties wordt gekozen. De weg moet in 2012 worden aanbesteed, zodat hij in 2013 kan worden gebouwd.

De hoge snelweg verrijst in de berm van de A27, voor de helft van het tracé op het maaiveld en voor de andere helft in de lucht. Door de nieuwe supersnelweg wordt het doorgaande verkeer gescheiden van het bestaande verkeer. De weg bestaat uit twee fysiek gescheiden banen en een middenstrook. De middenbaan kan beurtelings worden gebruikt voor de ene of de andere richting.

Volgens de Stichting HogeSnelWeg kost de aanleg van de supersnelweg 1,3 miljard euro, dat grotendeels kan worden gefinancierd door pensioenfondsen op basis van een tolheffing. De stichting denkt dat de weg in 2030 zelfs winst voor de overheid, die 49 procent van de aandelen van de weg houdt, kan opleveren. De alternatieven, verbredingen van de A27, kosten de overheid alleen maar geld. Verbreding wordt becijferd op 2 miljard euro, zonder dat daar inkomsten tegenover staan. De stichting verwacht dat genoeg automobilisten tol willen betalen om door te kunnen rijden. Er worden zo’n 3000 voertuigen per uur per rijrichting verwacht.

De A27 staat al een aantal jaren in de file-top 10. Vooral bij de Merwedebrug bij Gorinchem staan automobilisten bijna elke dag muurvast.