A27: tolheffing, tunnel of extra brug

Rijkswaterstaat gaat vier mogelijkheden onderzoeken om de verkeersproblemen op de A27 tussen Utrecht en knooppunt Hooipolder bij Raamsdonksveer op te lossen. Gekeken wordt naar de aanleg van extra rijstroken, de bouw van een tweede brug over de Merwede bij Gorinchem, het graven van een tunnel ter vervanging van de huidige brug en de invoering van tolheffing.

Het vijftig kilometer lange stuk snelweg behoort al jaren tot de drukst bereden wegen van Nederland. Vooral in de ochtend- en avondspits staat het verkeer er vrijwel dagelijks vast. De reistijd in de avondspits naar het zuiden is twee keer zo lang als daarbuiten. Grootste knelpunt is de brug bij Gorinchem. Het onderzoek van Rijkswaterstaat zal enkele jaren in beslag nemen. In 2011 wordt een besluit genomen, waarna met de uitvoering kan worden begonnen. Gemeenten en ondernemers langs de A27, verenigd in de Stichting A27, ijveren al jaren voor een betere doorstroming. Daar wordt verheugd gereageerd op het komende onderzoek. “Dit verdient applaus”, zegt woordvoerder Kees de Jong van de Bedrijvenkring Altena. “We hebben met de vorige minister van Verkeer afspraken gemaakt dat de oplossing voor de A27 er in 2014 zal liggen. Het ziet er naar uit dat we dit gaan halen.” Net zoals de gemeenteraad van Werkendam eerder uitsprak, gaat De Jongs voorkeur uit naar het graven van een tunnel onder de Merwede. “Maar we moeten ook reĆ«el zijn. Als dat het budget twee of drie keer overschrijdt, moeten we misschien ook tevreden zijn met een tweede brug. Sinds die er bij de Van Brienenoord ligt, sta ik in Rotterdam nooit meer in de file.” Van tolheffing zijn de meeste ondernemers langs de A27 geen voorstander.