De kracht is dat het bedrijf mee wil bewegen in de veranderende markt, keuzes durft te maken en de woorden waarmaakt.

Han en Toos Berende, de basis van het bedrijf dat nu het vijftigjarig bestaan viert.

Aannemersbedrijf Berende is een begrip in de regio. Het Raamsdonkse bedrijf heeft naam gemaakt in de vijftig jaar dat het inmiddels bestaat, ondanks dat het bedrijf ook veranderingen heeft doorgemaakt. Op één punt weet het bouwbedrijf zich echter al die jaren al te onderscheiden: communicatie, in de breedste zin van het woord.

Vanzelfsprekend was het niet dat de huidige directeur Peter Berende jaren geleden het familiebedrijf in zou rollen, het gebeurde dan ook met horten en stoten. “Ik had een goede relatie met mijn vader, maar qua werk zaten we niet op één lijn.” Toch viert Peter dit jaar een dubbel jubileum, want 25 jaar geleden stapte hij in de zaak. In eerste instantie moest hij gewoon gaan timmeren. “Daar ligt niet mijn hart, om het zo te zeggen. Maar het is goed dat ik heb ervaren hoe het is om buiten te werken en in de keet te zitten. Ik heb het een paar jaar gedaan, maar de aansturing van het bedrijf lag me meer.”

Aannemersbedrijf Berende door de jaren heen

Uiteindelijk kwam hij ook in die aansturende rol terecht. “De overstap is vrij rigoureus gegaan. Mijn vader is ziek geworden, ik heb het toen overgenomen”, zegt Berende met trots. Trots dat het bedrijf is zoals het nu is met alle mensen die daarin een rol spelen, maar ook trots op de stap die zijn ouders vijftig jaar geleden durfden te zetten. Het lef dat ze toonden door voor zichzelf te beginnen en alles op te bouwen. “Zonder hen had het er nooit geweest.”

Verandering
In vergelijking met de start van het bedrijf in 1969 is er veel verandert. “De manier van bouwen is nu wel heel anders”, geeft Berende toe. “Mijn vader ging een huisje bouwen. Daar gingen dan vier of vijf mensen naar toe. Ze deden alles zelf, van timmeren tot tegels zetten en van metselen tot pannen leggen. Nu is dat anders. Zo besteden we de fundering bijvoorbeeld uit, vloeren worden gelegd. Het proces van bouwen is heel anders geworden.”

De kracht is dat het bedrijf mee wil bewegen in de veranderende markt en keuzes durft te maken. “Dat moet ook wel. Voorheen deden we best veel agrarisch, maar daar zijn we toch mee gestopt. We vielen tussen wal en schip. Als je heel klein bent doe je alles zelf, ben je heel groot kun je massa maken. Wij hadden teveel van alles, konden op dat gebied niet meer het verschil maken. Dus zijn we gestopt. Er wordt wel eens gezegd: diegene die overleven zijn niet de sterkste maar diegene die zich het beste aan kunnen passen aan nieuwe situaties. De bouwwereld verandert snel, dat is een uitdaging. Het vraagt veel energie, maar is wel leuk.”

Leuk is ook de diversiteit, op verschillende vlakken. “Je krijgt met veel verschillende mensen te maken.” Maar ook in het werk is er veel verschil, wijst Berende op het feit dat er naast huizen bijvoorbeeld ook een golfpaviljoen en taxicentrale zijn gebouwd.

Woorden waarmaken
Waar bij vader Han Berende de nadruk lag op de technische kant van het werk, is Peter meer gericht op de commercie. “Je moet je bedrijf ook kunnen verkopen. Waarom willen mensen met je werken? Waarom willen ze bij jou bouwen? Dat heeft niet alleen met de prijs te maken. Wij bouwen netjes, leveren kwaliteit. Maar er is natuurlijk niemand die zegt: ik maak er maar wat van en zie wel waar het schip strandt. Je moet wat je zegt ook waar kunnen maken.”

En dat is wat Berende al vijftig jaar doet. De woorden waarmaken. En dat bij elke bouw op maat, zoals de slogan luidt. “We proberen mensen te helpen, te adviseren waarom ze iets beter wel of juist beter niet kunnen doen. En soms moet je ook zeggen dat iets niet kan. We proberen mensen ook bewust te maken van wat een bouwproces is, daarbij gaat het ook om concessies en prioriteiten. Je kan wel alles willen, maar dat heeft altijd een prijskaartje of consequenties. Communiceren is daarbij belangrijk. We willen mensen waar voor hun geld geven, ik vind dat wij dat verplicht zijn. En er gaat ook wel eens iets fout, dat kan. Leg het uit, toon begrip en los het op.”

Bron: VOG Redactie – Fabian Eijkhout

Ontdek meer van VOG Verenigde Ondernemers Geertruidenberg

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder