Aarzelende consument nekt detailhandel

De detailhandel krijgt hoofdpijn van de consument, die onzeker is, z’n portemonnee dichthoudt en dat leuke jurkje maar even laat hangen.

In de eerste helft van dit jaar had de mode-, schoenen- en woonbranche veel last van het bijzonder lage consumenten­vertrouwen. De omzetten blijven hierdoor achter. Ook in het tweede kwartaal werd het er niet rooskleuriger op in de branche. Een paar cijfers. De omzetachterstand daalde verder van 2,8 procent in het eerste kwartaal naar 5,2 procent tot eind juni. De schoenendetailhandel kon het eerste kwartaal een plus noteren van 6,7 procent, maar moet nu een min van 3,5 procent incasseren. De woonbranche blijft, net als na het eerste kwartaal, ook na zes maanden 8,5 procent achter lopen op de omzet van vorig jaar.

Consumenten maken zich zorgen over hun financiële toekomst. Reden zijn natuurlijk de eurocrisis en alle ontwikkelingen daaromheen. Volgens branche­organisatie CBW-Mitex is er voor consumenten ook veel onkunde over financiële thema’s, die de onzekerheid nog eens aanwakkeren. „Duidelijkheid is nodig over pensioenen, hypotheken en bijvoorbeeld zorg- en opvangkosten”, vindt directeur Van der Zee. „Met helderheid hierover ontzorg je de consument al heel veel.” En helderheid is een randvoorwaarde voor een goed bestedingsklimaat, aldus de directeur.

Maar eerst moet de hobbel van de aangekondigde btw-verhoging van 2 procent per 1 oktober nog genomen worden. De verhoging heeft een negatief effect op de bestedingen. Van der Zee: „Economie is ook heel veel psychologie. Voor de consument wordt het leven duurder, en dat maakt hem nog voorzichtiger in zijn uitgavenpatroon.”