Adempauze detailhandel

Kwartaalbericht detailhandel ING Economisch Bureau augustus 2014

Na achtereenvolgende jaren van krimp lijkt 2014 beterschap te brengen voor de detailhandel. Zowel winkels in food als non-food zien hun omzet toenemen. Retailers krijgen hierdoor weer wat lucht. De situatie is echter niet minder uitdagend. Consumenten blijven voorzichtig en de (concurrentie)druk binnen de sector is nog steeds hoog.

Vertrouwen en koopkracht stimuleren bestedingen

Het herstel van de economie heeft eindelijk ook de detailhandel bereikt. Een verbeterd consumentenvertrouwen zorgt er voor dat consumenten iets makkelijk geld durven te spenderen. Nog belangrijker is dat ook de koopkracht zich dit jaar positief ontwikkelt. Lage inflatie, een dalende zorgpremie, verlaging van de eerste belastingschijf en een milde winter (minder gasverbruik) zorgen er voor dat het CPB haar raming betreffende de koopkracht van huishoudens voor 2014 heeft kunnen verhogen tot 1,5% (was 1% in raming dec’13). De portemonnee van de consument is daarmee dit jaar iets dikker gevuld. Deze combinatie van meer vertrouwen en meer koopkracht zorgt er voor dat bestedingen aan voeding en duurzame goederen licht toenemen.

Herstel huizenmarkt

Ook relevant is het herstel van de huizenmarkt. Door meer verkopen van woningen en een toenemende belangstelling voor nieuwbouw kunnen ook aankopen gerelateerd aan woninginrichting en doe-het-zelf een impuls verwachten. Herstel op de huizenmarkt draagt bovendien bij aan de groei van het consumentenvertrouwen. Daarnaast kan een toename van de huizenprijzen een positief effect hebben op de vermogenspositie van huishoudens.