Afsluiting Hoofdstraat verstandig?

De gemeente heeft haar Definitief Ontwerp voor de openbare ruimte Heereplein-Hoofdstraat-Anker in het centrum van Raamsdonksveer gepresenteerd.

Een verkorte weergave van de plannen:

  • Het Heereplein wordt éénrichtingsverkeer met een betonnen rand rond het parkeergedeelte. Er komen geen bomen behalve een viertal solitaire bomen rondom.
  • De Hoofdstraat wordt middels 4 palen afgesloten voor autoverkeer en kan bevoorraad worden tot 10u. Voor laden/lossen na dit tijdstip wordt een laad- en losplaats op de hoek Hoofdstraat/Heereplein gerealiseerd.
  • Het Anker moet de ‘huiskamer’ van het centrum worden met een lange lage trap en bomen in bloempotten.

Maar is de afsluiting van de Hoofdstraat voor autoverkeer verstandig?

De visie van de VOG hierop is afwijkend (zie ook visie in bijlage) en ons uitgangspunt is dat we een dorp zijn. De charmes van een dorp zijn oa dat je er doorheen kan rijden en even kan stoppen voor boodschappen. En dit is een kracht waarvan we gebruik zouden mogen maken.

Afsluing verkeerskundig veiliger en daarom verstandig? Misschien. Maar is het dan niet zinvol om eerst een verkeers- en inrichtingsstudie te doen om te bepalen welke verkeerssituatie optimaal is voor de functie als boodschappen-plus-centrum. Zijn er mogelijkheden om afvloeiing van koopkracht te voorkomen en het centrum te stimuleren? En hierop gebaseerd kan dan vervolgens alsnog tot de afsluiting van straten cq tot het realiseren van langzaam doorgaand verkeer besloten worden.