BNdeStem: Technorace schaar en auto

Automobilisten moeten hopen dat ze de spullen van Holmatro niet voor hun neus zien opdoemen. Dan is er iets goed mis. Maar áls het goed mis is, kan het geen kwaad die spullen bij de hand te hebben. Want Holmatro maakt redgereedschap: hydraulische scharen en spreiders die levens kunnen redden van bekneld geraakte slachtoffers van ongelukken. Ook ontwikkelt en produceert het bedrijf uit Raamsdonksveer – met vestigingen in de VS en in Polen – ook hydraulisch gereedschap voor industrie en scheepvaart.

Chris Schütz is medeverantwoordelijk voor de groei van de firma, die 250 medewerkers telt. De snel groeiende ‘rescue’-tak begon in de jaren zestig met een vraag van een scheepswerfmedewerker die ook bij de vrijwillige brandweer zat. Of ze niet een sterke maar toch lichte schaar konden verzinnen? In de hulpverlening gaat het er nu vooral om gelijke tred te houden met technische ontwikkeling in de auto-industrie. Holmatro, dat hierin met diverse partners, waaronder Volvo, samenwerkt, geeft bijna vijf procent van zijn jaaromzet uit aan onderzoek en ontwikkeling. “Auto’s worden steeds veiliger, maar ook steeds zuiniger, dus lichter”, legt Schütz uit. “Dat betekent dat de stijlen van de carosserie van steeds sterker, stijver materiaal worden gemaakt. Wij moeten dan betere scharen leveren.”

Holmatro heeft vijf dozijn dealers over de hele wereld en groeit als kool, reden waarom gisteren de eerste steen werd gelegd voor nieuwbouw langs de A27. Al in China doorgedrongen? Wat volgt is een lesje ontwikkelingseconomie: “We hebben er twee dealers. In dit soort landen komen eerst de auto’s. Dan moet de levensstandaard zo omhoog, dat een mensenleven meer waard wordt. Pas dán gaan ze denken aan veiligheid en dus aan reddingsmaterialen.” Voor de productie van topkwaliteit moet je volgens Schütz voorlopig niet in ‘goedkoop’ China zijn. Loon vormt in de kostprijs trouwens een ondergeschikte post.