Bol.com is het sterkste retailmerk

Top 3 retailmerken:

  1. Bol.com
  2. Albert Heijn
  3. Kruidvat

Grootste groeiers:

  1. Bol.com
  2. Action
  3. Lidl

Hendrik Beerda Brand Consultancy deed voor het Retail Merkenonderzoek 2015 onderzoek naar de sterkste retailmerken van Nederland. Hiervoor werd de reputatie van de honderd belangrijkste retailmerken van Nederland langs de meetlat van 1875 consumenten gelegd. Deze retailgroep is geselecteerd op basis van omzet, bezoekfrequentie en aantal vestigingen. Daarna werd elk merk tegen het licht gehouden op een veertigtal factoren, waaronder merkkracht, aankoopintentie en groeiverwachting. De resultaten van het Retail Merkenonderzoek 2015 zijn gepubliceerd in het meinummer van RetailTrends.

Bol.com is het sterkste retailmerk, zo luidt de conclusie van het onderzoek. En dat niet alleen. Nederlandse consumenten voelen zich het sterkst verbonden met het webwarenhuis en waarderen de retailer het meest. Ahold claimt de eerste twee plekken van de eerste editie van het Retail Merkenonderzoek met een tweede plaats voor Albert Heijn. Drogisterijketen Kruidvat staat op de derde positie.

Leuk, zo’n sterke positie. Maar het geeft geen enkele garantie voor de toekomst, blijkt uit hetzelfde onderzoek. De ranglijst van retailers die het meest gaan groeien ziet er volgens consumenten namelijk weer heel anders uit. Bol.com staat ook in dit opzicht op de eerste plek, maar Kruidvat is drie plaatsen gedaald. Albert Heijn staat niet eens meer in de top tien. Na bol.com groeien Action en Lidl het meest, verwachten de ondervraagden.

Lees het volledige artikel op retailwatching.nl.