Brabantse economie verder onder druk

De forse krimp van de economie werkt door op de Brabantse arbeidsmarkt. In het eerste kwartaal van 2009 waren er minder openstaande vacatures dan in dezelfde periode een jaar geleden. Ook waren er meer werklozen. Daarnaast gaan er dubbel zoveel bedrijven failliet en staan huizen langer te koop. Dit alles staat in de eerste Economie Monitor van de provincie, die vanaf nu elk kwartaal verschijnt. Met de Monitor wil de provincie de ontwikkelingen en gevolgen van de economische recessie in beeld brengen om zo beter gerichte acties te kunnen uitvoeren.

Grotere krimp dan in rest van Nederland
De Monitor geeft verder aan dat in Brabant over heel 2009 een grotere krimp van de economie wordt verwacht (5,8%) dan in de rest van Nederland (4 a 5%). Deze bovengemiddelde krimp heeft vooral negatieve gevolgen voor West-Brabant (transport, logistiek en chemische industrie) en Zuid-Oost Brabant (exportafhankelijke industrie├źn).

Forse toename werkloosheid
Ook de arbeidsmarkt ondervindt de gevolgen van de economische ontwikkelingen. Zo neemt de werkeloosheid toe met 0,2 % tot maar liefst 5,2%, wat echter nog wel lager is dan het landelijke gemiddelde van 5,9%. Bovendien daalt het aantal openstaande vacatures fors: van 8 naar 6,3 vacatures per 1000 banen. Vanaf april staan er 7350 vacatures open, met name voor productiemedewerkers, chauffeurs, schoonmakers, verplegers en seizoenswerkers. De verwachting is dat dit aantal verder oploopt doordat een grote groep schoolverlaters eind juni de arbeidsmarkt betreedt. Het aantal faillissementen is gestegen van 120 tot 250. Dit komt overeen met 89%.

Huizen langer te koop
Het aantal verkochte woningen is fors gedaald: van 1920 tot 1270. Huizen staan langer te koop (127 dagen tegenover 101 dagen vorig jaar), maar de huizenprijzen lijken niet te dalen. Startende ondernemers lijken de kat uit de boom te kijken: het aantal beginners is met 15% afgenomen tot 4250. Ten slotte is er een daling van het aantal orders, wat als gevolg heeft dat de productieomvang bij bedrijven daalt.

Voor consumenten is er gelukkig nog goed nieuws: door de concurrentie dalen de verkoopprijzen ook.