Branche in Beeld: scheepswerf en reparatie

Nederland is een waterrijk land. In ons land is er met regelmaat een strijd tegen het water geweest. Aan de andere kant zorgt het water ook voor werkgelegenheid. In totaal zijn er 6.251 kilometers aan vaarwegen in Nederland, een gedeelte daarvan gaat door de gemeente Geertruidenberg.

DCIM101MEDIADJI_0005.JPG

Logisch, anders had Raamsdonksveer van vroeger uit niet bekend kunnen staan als schippersdorp. Nog altijd speelt water een belangrijke rol voor een aantal bedrijven binnen de gemeente. Bijvoorbeeld bij Altena Yachting BV en Offshore Ruijtenberg BV. Een kijkje achter de schermen bij de scheepswerfbedrijven in ‘Branche in Beeld’.

In totaal waren er in 2015 nog 1100 scheepswerven in Nederland, daar zit echter ook veel verschil tussen. Dat is te zien binnen onze gemeentegrenzen. “Wij zijn een allround jachtwerf, waar mensen ook een nieuw schip kunnen laten bouwen. Maar in hoofdzaak gaat het om onderhoud, reparatie en stalling. We leveren het totaalconcept voor mensen die een jacht hebben. Full service die wij aanbieden, begint bij jachten vanaf zo’n vijftien meter”, zegt Maurice Pols namens Altena Yachting, gevestigd aan Keizersveer 3A.

Een stuk verder, Maasdijk 3-5, is Offshore Ruijtenberg gevestigd. Ondanks dat het in dezelfde branche zit, een heel ander bedrijf. “We zijn een middelgrote scheepswerf met veel ervaring, weinig overhead en goed gekwalificeerd personeel. Door de jaren heen hebben wij bijna 200 nieuwbouwvaartuigen gemaakt en alle soorten reparaties en werkzaamheden de revue zien passeren”, het repareren doet men bij binnenvaart- en rondvaartschepen, veerboten en pontons. Men is bovendien vakkundig en snel in het repareren en klasse maken van alle voorkomende binnenvaartuigen en kleinere zeeschepen – offshore materieel. “Daarnaast doen we al het reguliere onderhoud van deze schepen, gechargeerd gezegd: zoals een auto APK gekeurd moet worden, moet een schip ook eens in de zoveel tijd gekeurd worden. Ik denk dat wij ons onderscheiden in het feit dat wij innovatief, creatief, flexibel, vakkundig en snel werken met een team van bijzonder gekwalificeerde medewerkers”, zegt directeur Léon Bons.

Geschiedenis
Op 2 februari 1907 werd firma Theissing en Oostlander opgericht, de voorloper van Offshore Ruijtenberg. Twee jaar later wordt de werf overgenomen en volgt de naam Ruijtenberg. In mei 1980 zijn er geen erfgenamen meer en wordt de werf verkocht aan de heren P.C. Bons en C. Bakker. Door het overlijden van de heer Bakker komt de werf enkele jaren later volledig in handen van Piet Bons. In 2010 neemt Léon Bons het over van zijn vader. “Het is me met de paplepel ingegoten. Ik ken mijn vader niet anders dan als directeur van een scheepswerf.” Lange tijd had hij een eigen carrière, maar in 2010 kwam hij toch bij Ruijtenberg binnen. “Na een kort ziekbed is mijn vader twee maanden later overleden en werd ik in het diepe gegooid als algemeen directeur van de scheepswerf. Gelukkig is het personeel allemaal gebleven en hebben ze het goed naar hun zin. Allen zijn zij zeer ervaren en goed in hun werk. De scheepswerf heeft een grote vaste klantenkring en daarnaast weten ook steeds meer andere partijen ons te vinden. Dat alles is belangrijk en hierdoor hebben wij afgelopen jaar ook weer meer dan 100 schepen op de helling gehad.”

VOG.Scheepswerf01(Altena) VOG.Scheepswerf02(Altena) VOG.Scheepswerf04(Ruijtenberg)

Bij Altena Yachting is het eigenlijk allemaal begonnen in een bakkerij in Dussen, zegt Pols met een glimlach. “Mijn opa had een bakkerij in Dussen, mijn vader werkte bij de PNEM. Mijn opa werd weggesaneerd. Zo ging dat vroeger in een dorp als er teveel bakkers waren. Maar in de bakkerij heeft hij vervolgens zijn eerste bootje gebouwd. In 1974 zijn we in Geertruidenberg gekomen.” Het is een echt familiebedrijf. Nu is het ook één groep, maar wel met allemaal ‘werkmaatschappijtjes’. “We hebben een winkel, onderhoudsbedrijf, nieuwbouw, houtafdeling. Eén groep, maar ook allemaal aparte bedrijven. Mijn broers – Marcel en Edwin – zijn op de jachtwerf geboren. We wisten niet anders dan dat ons vader in jachtjes deed. We zijn eerst allemaal voor onszelf begonnen, sinds we hier in Raamsdonksveer zitten zijn we op één locatie bij elkaar.”

Vakmanschap
Het bouwen of repareren van een schip is niet iets wat je zomaar even doet, bij allebei de bedrijven wordt vakmanschap geleverd. “Het is specialistenwerk”, zegt Pols, die achttien man heeft werken bij Altena Yachting. “Mensen die bij ons werken zijn allemaal langdurig in dienst. Buiten de winkel gekeken is diegene die er het kortste zit al meer dan tien jaar binnen. En de oudste is Karel. Die werkt al 42 jaar bij ons. Er is kennis en die moet overgedragen worden, dat is wel belangrijk.”

In de winkel moet je goed advies geven, dat is bij Altena Yachting niet anders. Op de werf zelf gaat het echter ook om kennis. “Met name kennis. Ik kan geen boot bouwen, maar de jongens achter hebben  allemaal specifieke taken en werkzaamheden die ze doen. Eigenlijk zijn het ambachtslieden. En die heb je in Nederland niet zoveel meer.”

Bons is het daar helemaal mee eens, ook hij spreekt vol waardering over de acht werknemers die hij vast in dienst heeft. “Vroeger liep hier zestig tot zeventig man rond. Toen was het ook arbeidsintensiever. De schepen werden geklonken en een schip werd bij wijze van spreken nog met de hand op de helling omhoog gedraaid. Maar nu is het nog steeds zwaar en gespecialiseerd werk. Ik heb onlangs iemand aangenomen, die wordt ingewerkt door de oude garde. Maar de meeste mensen die hier werken, lopen hier al twintig jaar of langer rond. De mensen hebben echt verstand van zaken. Er wordt niet zomaar iets geroepen, ze hebben eigenlijk alles al gezien.”

Werken op een scheepswerf of in de reparatie van schepen, het is een vak apart. “Je moet het zien als gitaar spelen. Dat kun je misschien als je zes of zeven jaar les hebt gehad, maar met een beetje feeling gaat het je wat makkelijker en beter af. Dat is met het werk op een scheepswerf ook, je moet er feeling voor hebben.”

Bron: VOG bestuur (Fabian Eijkhout)