Consumptie plus, vertrouwen min

De consumptie van consumenten is in februari het meeste gestegen in vier jaar tijd. Vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder stegen de uitgaven met 2,4 procent. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag. Er werd vooral meer geld uitgegeven aan gas, kleding en woninginrichting.

In alle categorieën die het CBS bijhoudt, stegen de bestedingen. Uitgaven aan energie stegen maar liefst 7,2 procent door een relatief koude februari dit jaar vergeleken met 2014.

Aan duurzame goederen, spullen die langer meegaan, werd 4,1 procent meer uitgegeven. Vooral aan kleding en de woninginrichting werd meer uitgegeven. Er werd 1,8 procent meer uitgegeven aan eten en drinken en nog eens 1 procent meer aan diensten zoals reizen of een bezoek naar de kapper.

Vooral de gestegen uitgaven aan diensten zijn belangrijk. Deze categorie maakt ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Toch daalt het consumentenvertrouwen na een stijging in maart naar een positief niveau. De huidige daling wordt veroorzaakt doordat consumenten minder positief zijn over de economie en doordat de koopbereidheid afneemt.