Controleer altijd het btw-identificatienummer van je klant!

Alfa Accountants en Adviseurs:  “Je loopt de kans op een naheffing als niet klopt!!”

Waarom je het btw-identificatienummer van je klant zou moeten controleren? Deze vraag is eenvoudig te beantwoorden: omdat je anders de kans loopt op naheffing van btw. Het gaat om de volgende situaties:

  • Je levert goederen aan klanten in andere EU-landen en past daarvoor het 0%-btw-tarief toe.
  • Je verlegt de btw naar je klant.

Het 0%-tarief
Voor toepassing van het 0%-tarief bij buitenlandse leveringen binnen de EU is het vanaf 1 januari 2020 zelfs een absolute vereiste dat je beschikt over het juiste btw-identificatienummer van je klant. Deze vereiste geldt in beginsel voor elke levering! Gebruik het juiste btw-identificatienummer zowel op de factuur als bij de listing (ICP-opgave).

Voorkom een naheffingsaanslag
Doe je dat niet en blijkt later dat het nummer niet klopt, dan kun je een naheffingsaanslag krijgen. In dat geval betaal je alsnog zelf de btw en een eventuele boete.

Wil je deze naheffingsaanslag voorkomen? Probeer dan vast te stellen of je klant een ondernemer is en of het btw-identificatienummer inderdaad het nummer van je klant is. Controleer daarom of het btw-identificatienummer van je klant klopt.

Is het btw-identificatienummer niet geldig of is het van een andere ondernemer? Neem dan contact op met je klant en uiteindelijk ook met ons.

Hoe controleer je een btw-identificatienummer?
Dat is heel makkelijk. Op de site van de Europese Commissie staat een hulpmiddel. Daarmee kun je controleren of het btw-identificatienummer geldig is en van wie het nummer is.
Zeker bij toepassing van het 0%-tarief zou je dit voorafgaand aan elke levering moeten doen met bijvoorbeeld een printscreen als bewijs.

Christiaan Hakkesteegt
Senior klantbeheerder
Alfa Accountants en Adviseurs
chakkesteegt@alfa.nl