De Aardappelhut: “Onze producten gaan rechtstreeks van het land naar de klant”

Ard-Jan en Diny Oomen runnen samen hun landbouw- en loonwerkbedrijf. Dit jaar openden zij nog een derde bedrijf: De Aardappelhut. Wat begon als een hobby van de kinderen, is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige winkel. In dit artikel vertelt Diny hoe De Aardappelhut tot stand is gekomen en hoe de coronacrisis invloed heeft op hun ondernemingen.

Door Sara Berende

Diny Oomen is 48 jaar en woont samen met haar man Ard-Jan en haar zoons aan de Kerklaan in Raamsdonk. Zowel Diny als Ard-Jan komen uit een landbouwfamilie en hebben allebei een opleiding aan de HAS gevolgd. Samen namen ze het landbouwbedrijf van Ard-Jans vader en oom over in 2006. Een paar jaar later, in 2013, namen ze ook een loonwerkbedrijf in Almkerk over. In januari besloten het stel nog verder uit te breiden en een winkel te openen in hun schuur: De Aardappelhut.

Het idee van De Aardappelhut is ontstaan in de zomer van 2019. Aan de eettafel krijgen zoons Martijn (12) en Stefan (10) veel mee over het bedrijf. Het ging moeizaam met de afzet van de aardappelen, dus besloten de jongens om zelf aardappelen te gaan verkopen aan een kraampje langs de weg. Na verloop van tijd werd het onbemande kraampje naar de schuur verplaatst. Het kraampje kreeg steeds meer aanloop en dus besloten Ard-Jan en Diny het serieuzer aan te pakken en een winkel te beginnen: De Aardappelhut.

In de winkel verkopen Ard-Jan en Diny verschillende soorten aardappelen, uien, verse frites en zelfs kookboeken. De producten komen van hun eigen land. “De kwaliteit van onze producten is beter dan elders; de producten gaan rechtstreeks van het land naar de klant”, vertelt Diny. Klanten weten de winkel goed te vinden. “Als mensen hier eenmaal zijn geweest en de kwaliteit van onze producten hebben ervaren, dan komen ze terug. En ook mond-tot-mondreclame werkt voor ons goed.”

De winkel heeft een vliegende start gehad en dat is onder andere te danken aan de coronacrisis: “De behoefte om lokaal te kopen is nog groter dan anders.” De crisis is ook een bepalende factor geweest voor het openen van de winkel: “We krijgen onze aardappelen moeilijker afgezet. De horeca is dicht en evenementen zijn er niet, dus wordt er minder frites gebakken.” De Aardappelhut zorgt hiermee voor een extra afzetmogelijkheid voor het bedrijf. “Als de horeca weer open mag, hopen we ook afzet richting lokale restaurants en cateraars te krijgen.”

Het ondernemerschap zit bij Diny echt in haar genen. “Het leuke aan de landbouw en het ondernemerschap vind ik dat je van niets iets kan maken. Je zaait of plant iets, je stopt er energie en liefde in en je krijgt er een mooi product voor terug. Het is mooi om te zien dat de input die je levert een succes kan worden. Het telen van producten van goede kwaliteit is een mooie uitdaging.” Ook het omgaan met mensen is voor haar waardevol, zowel met klanten als met haar werknemers. “De voldoening van mensen in de winkel en onze eigen werknemers geeft mij positieve energie.”

 

Wil je ook een keer met jouw bedrijf in de spotlights staan? Word dan nu lid van de VOG en Sara neemt contact met je op! Of stuur haar zelf een e-mail: sara@vog.nl.