De (on)zin van Twitter

Twitter. Wat moet je er nu mee?

Twitter kan voor bedrijven en ZZP’ers een kans zijn om hun gezicht, ofwel hun persoonlijkheid, te laten zien. Twitter biedt bij uitstek de mogelijkheid om jezelf te profileren. Voor ZZP’ers is Twitter een kans om het netwerk eens goed uit te breiden. Door beslissers uit je netwerk te volgen, kun je snel je eigen netwerk vergroten. Zo weten ze meteen wie je bent en de kans is groot dat ze jou ook gaan volgen. Hoe meer ‘followers’ je hebt, hoe groter de kans dat ook jouw verhaal wordt opgepakt.

Bedrijven die Twitter willen inzetten, moeten wel ‘talk value’ -hebben; ze moeten een verhaal kunnen en willen vertellen. Ze moeten ook verder gaan dan het vermelden van algemene persberichten die je ook op de site kunt terugvinden. Twitter moet een meerwaarde bieden. Geef je ‘volgers’ exclusieve Twitter-aanbiedingen, breng ze als eerste op de hoogte van nieuwsfeiten of discussieer over bepaalde onderwerpen. De input van jouw Twitterfans zouden je verder kunnen helpen met interne bedrijfsdiscussies. Niet onbelangrijk, jij kweekt sympathie en jouw Twitterfans voelen zich betrokken.

Indien je gaat Twitteren, doe het dan met een doel. Meet ook het effect van dit medium op het gebied van traffic naar je website en de webconversie. Bij een aantal bedrijven heb ik al gezien dat het verkeer uit Twitter een substantieel onderdeel uitmaakt. Het heeft dus zeker zin. Als je maar een verhaal hebt en het gestructureerd aanpakt.