Detailhandel NL: ‘Stop oneerlijke concurrentie’

Webshops die zonder toestemming op industrieterreinen goederen fysiek aan consumenten verkopen, tijdelijke verkooppunten vanuit hotels of partycentra en groothandels die aan particulieren verkopen. Dit zijn voorbeelden van meldingen van oneerlijke concurrentie die bij het Informatiepunt Oneerlijke Concurrentie van Detailhandel Nederland binnenkomen.

Jildau Schuilenburg, secretaris Vestigingszaken, legt uit: “Juist in deze economische situatie moet meer dan ooit sprake zijn van een eerlijk speelveld. De markt moet zijn werk doen, maar overheden moeten oneerlijke concurrentie tegengaan en de regels handhaven!”

Internetbedrijven waar consumenten fysiek producten kunnen bekijken, betalen en meenemen, acteren als winkels en zouden zich van gemeenten alleen op een detailhandelsbestemming mogen vestigen. Te vaak worden bestemmingsplannen niet gehandhaafd of wordt er onzorgvuldig op toegezien.

Een voorbeeld is een fysieke winkel in bruidsmode, waarbij op korte afstand een groothandel in trouwjurken met showroom zich vestigt op een bedrijfsbestemming. Via de website richt deze groothandel zich op consumenten. Dit mag niet en heeft grote gevolgen voor de reguliere bruidsmodezaak. Gemeenten zouden hier keihard tegen op moeten treden.

Oneerlijke concurrentie kan de nekslag betekenen voor de winkeliers die zich wél aan alle voorschriften en regels houden en verergert daarmee de winkelleegstand in winkelgebieden.

Lees het volledige artikel op dedetailhandel.nl.