Een klik naar ‘community’ van Bergse ondernemers

Het zijn optimisten die de wereld veranderen. Te beginnen met een simpele bak koffie op maandagmorgen. Even ontspannen bijkletsen; als ondernemers. En op een tijdstip dat veel ondernemers vooral uit de horeca en middenstand even tijd hebben.

“Een Network Coffee. En het bouwen van een echte ondernemers ‘community’ voor Geertruidenberg, Raamsdonksveer en Raamsdonk, met de vernieuwde website van de Verenigde Ondernemers Geertruidenberg(VOG). Dat zijn de eerste doelen van het vernieuwde bestuur van de VOG,” aldus Huub Lommers, sinds enkele maanden VOG-bestuurslid.

Als ondernemer in de muziekwereld en als lid van de VOG zag Lommers de ondernemersclub tot nu toe toch als een wat traditionele organisatie met een weliswaar actieve eigen nieuwssite en met periodieke avondbijeenkomsten met goedbetaalde sprekers uit het nationale circuit.

Lommers: “En met leden waarvan ik het idee kreeg dat niet iedereen zich gereflecteerd zag in de activiteiten en het optreden naar buiten toe. Ik kreeg ook het idee dat dit vooral het geval was bij de kleine bedrijven, de lokale horeca en de middenstand.”

Het is juist die sector die hem na aan het hart ligt, en die hij als bestuurslid ook nadrukkelijk gaat vertegenwoordigen. Dat vloeit ook voort uit zijn eigen activiteit als muziekondernemer. Huub Lommers runt het bedrijf Scattando Events met nevenactiviteiten als Scattando Music School, Scattando Theater en Scattando Poppodium. Lommers: “Ik zit met veel evenementen bij de horeca, heb veel voeling met kleine bedrijven. Dan weet je dat je voor die mensen op een doordeweekse avond geen bijeenkomsten moet organiseren, want dan hebben ze het zelf te druk.

Wat dat betreft is het tijdstip van Network Coffee op maandagmorgen voor hen een prima kans om eens bij elkaar te komen.” Bijpraten en discussie bij de VOG. Van leden voor leden, ook op de website die per 1 oktober de lucht in moet gaan. Lommers: “Dat moet een soort discussieplatform worden, waar leden kunnen reageren op lokale ontwikkelingen die hun onderneming raken. Dus, als de gemeente een plan heeft, dat de leden dan hun mening kunnen geven. Of dat ze, via een poll, om hun mening gevraagd worden. Je kunt natuurlijk als bestuur een reactie geven en een mening hebben, maar je staat als club steviger als je kunt laten zien dat die mening tot stand is gekomen door toedoen van de leden.”

De bedoeling is dat de site ook gelaagd wordt. Lommers: “In principe voor elke ondernemer en voor iedereen toegankelijk, maar alleen: wie lid is heeft meer informatie tot zijn beschikking. Daarbij gaan we er ook voor zorgen dat alleen de leden die bijvoorbeeld door een gemeenteplan geraakt worden, hun mening kunnen geven, want ja, het is bijvoorbeeld niet nodig dat middenstanders in Raamsdonksveer reageren op plannen met beveiligingscamera’s in Dombosch. Die verschillende mogelijkheden van de site en van de VOG-community dragen er, denkt het VOG-bestuur, alleen maar toe bij dat de collectieve mening van de ondernemers straks serieuzer en daardoor met meer effect gehoord wordt.

Lommers: “Als bestuur, maar vooral als leden van onze vereniging, hebben we daar alleen maar baat bij. Het draagt ook bij aan het gevoel van betrokkenheid van ondernemers. Als straks tachtig procent, het liefst natuurlijk 100 procent van de horecaondernemers lid is en een mening heeft, dan ben je als club en als bestuur een heel serieuze gesprekspartner. Met Network Coffee en de nieuwe site willen we als bestuur bereiken dat de VOG een club is waar je als ondernemer bij wil horen omdat je er invloed hebt.”