En toen werd het 14 december 2020…

En toen werd het 14 december 2020. 10 dagen tot kerst. 10 dagen knallen om dan op kerstavond moe maar voldaan op de bank te ploffen. Voetjes omhoog, hapje, drankje en tevreden terug denkend aan de laatste weken. Klanten blij gemaakt met mooi ingepakte cadeaus. Een gezellig praatje over wat de plannen zijn dit jaar. “Hartelijk bedankt, fijne feestdagen hé. Houdoe, tot ziens in het nieuwe jaar”. Maar nu is het stil. Stil in de straten, stil in de winkels. Maar het is niet stil in de hoofden van de retailers. Mark Rutte was nog niet uitgesproken maandagavond toen de ondernemersgeest al begon te ratelen. Even uit het veld geslagen, heel even maar, want het zit niet in de aard van de ondernemer om in problemen denken. Dus, oplossingen verzinnen. Schouders eronder en proberen er het beste van te maken binnen de mogelijkheden. Proberen om dit, zakelijk gezien toch al mindere jaar, toch nog een beetje positief af te sluiten. En positief voelt het zeker als je met het bestelde pakje voor de deur staat van een klant. Toch nog even dat gezellige praatje, de dankbaarheid dat je moeite neemt om hun kerstcadeautjes te bezorgen. “Bedankt hé, fijne feestdagen en als het weer mag komen we snel weer naar je winkel. Houdoe” En hoewel de kassa een stuk minder rinkelt maken de dankbare klanten een hoop goed.

Iedereen zal een steentje moeten bijdragen om door deze crisis heen te komen. Vergeleken met andere sectoren zoals de horeca, evenementenbranche en de reiswereld die ondertussen alle hele rotsblokken hebben bijgedragen zijn onze steentjes misschien slechts een flinke kiezels. Maar ook kiezels komen hard aan. Daarom is het goed te zien dat veel mensen hun inkopen lokaal doen en de grote internetwinkels links laten liggen. Zeker nu is dat heel hard nodig voor het behoud van de lokale winkels. Daar waar je met een glimlach wordt begroet, service en klantvriendelijkheid voorop staan en je hartelijk wordt bedankt voor je bezoek. Die winkels wil niemand kwijt en de winkeliers zelf al helemaal niet. Zij zullen er alles aan doen om, met hulp van hun loyale klanten, zo goed mogelijk door deze lockdown heen te komen met als doel de stilte weer te doorbreken. Mensen in de straten, winkeldeuren die weer opengaan. “Goedemiddag, mag ik u helpen ?” Een vriendelijke glimlach, gezellig praatje, ratelende kassa’s. “Bedankt, tot ziens. Houdoe”

Coördinator Retail
Karin Luppens, Kappers Express