‘Extra beveiligingsrisisco Dombosch’

De VOG en FeelSafe maken zich zorgen over de beveiliging van Dombosch na de komst van de nieuwe Veerse milieustraat.

De extra verkeersbewegingen die de milieustraat met zich meebrengt, maken het volgens FeelSafe lastiger snel op meldingen te reageren. “Er staan nu 21 camera’s op Dombosch I en II, de beelden daarvan houden we in de regel alleen ’s avonds in de gaten”, zegt Ernst van Holy van FeelSafe. “Overdag reageren we op meldingen van bedrijven. De aanrijtijd is nu een tot twee minuten. Als er straks meer verkeer is door de milieustraat, kunnen we niet garanderen dat we even snel ter plekke zijn.” Het mes snijdt aan twee kanten, zegt Van Holy. Ten eerste verwacht de beveiliger dat het extra verkeer bij incidenten de snelle komst van beveiligers – “Maar ook van andere hulpdiensten” – vertraagt. Bovendien krijgen dieven meer kans rond te kijken. “Die kunnen straks mee in de rij auto’s bij de milieustraat om te screenen waar iets te halen valt.” VOG-voorzitter Henk Adriaanse ziet de ontwikkelingen met lede ogen aan. “We investeren 150.000 euro per jaar in de beveiliging. De beveiliging op Dombosch is een van de zwaarstwegende in Nederland. We kunnen niet meer doen dan nu.”

De beveiliging op Dombosch, die bijna twee jaar in zijn huidige vorm bestaat, heeft goede resultaten opgeleverd. De criminaliteit is tot nagenoeg nul gedaald. Van Holy: “Met de komst van de milieustraat krijgen we te maken met een nieuwe factor: meer verkeersbewegingen van particulieren. Het zal even duren voor we kunnen meten welk effect dat precies heeft op de veiligheid.” Overigens verwacht FeelSafe vooral problemen in de hoek bij de milieustraat. “Stel: er is veel verkeer op Dombosch I en er is een brand in de hoek bij de milieustraat. Mensen daar willen hun ding doen, hun afval wegbrengen. Hoe krijg je die mensen snel weg? Bij een incident in die hoek is er straks extra risico voor iedereen die toevallig in de buurt is.”

Wethouder Louise Laurijssen van Milieu stelde eerder deze week dat de toename van het aantal verkeersbewegingen meevalt. Volgens haar hoeven de geschatte bezoekersaantallen bij de milieustraat niet voor grote drukte te zorgen in de straten er omheen.